30% van de consumenten kiest voor ongezonde voeding
Elke Godden (Universiteit Antwerpen) onderzocht de motivatie en strategieën achter onze keuzes in de supermarkt – en nam ook het nut van de Nutri-Score onder de loep, uit haar onderzoek blijkt dat die niet voor iedereen het gewenste effect heeft.
Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen voerden een studie uit bij 1156 mensen en lieten hen steeds kiezen tussen twee producten. Het ging over twee soorten yoghurt, sinaasappelsap, chips en granola. Maar de vergelijkbare producten verschilden steeds op vier vlakken: prijs, merk, voedingsclaim (bijvoorbeeld “0% vet!” of “bron van vezels”) en Nutri-Score. Door abstractie te maken van alle keuzes, konden de onderzoekers meten hoe belangrijk alle eigenschappen waren voor de deelnemers.
“Doe mij maar ongezond”
Op het vlak van Nutri-Score zijn er drie soorten shoppers. De eerste groep bestaat uit de helft van de consumenten. Zij kiezen doelbewust voor het gezondste product dat beschikbaar is. Voor hen bleek een product dat van een Nutri-Score C naar B veranderde plots veel aantrekkelijker. De tweede groep bestond uit 20% van de supermarktbezoekers. Zij kiezen meestal voor een A-merk, ook wanneer de Nutri-Score lager ligt. De overige 30% kiest voor de minst gezonde productoptie.
Elke Godden: “De beslissingen van groep drie lijken vreemd, maar ze zijn wellicht gebaseerd op hun intuïtie dat gezonde voeding niet lekker is. Verder keek deze groep ook zeer sterk naar de prijs, veel meer dan de andere groepen.”
Nut van de Nutri-Score
Nu de Europese Unie in een discussie verwikkeld is over de vraag of een voedingswaarde-etiket in heel de EU verplicht moet worden, dient ze volgens de onderzoekers rekening te houden met deze mentaliteit. “Als een aanzienlijk deel van het winkelend publiek van mening is dat gezonde producten slecht smaken, zal het plaatsen van een gezondheidscijfer op de verpakking waarschijnlijk tot ongezonde keuzes leiden”, vertelt Godden. Daarnaast blijft Nutri-Score verwarrend voor de consument, omdat het niet de gezondheid van de producten zelf vergelijkt, maar van producten binnen een bepaalde categorie.
Beeld: ©Markus Mainka/Shutterstock.com