01-februari-2016 | Door: Saskia Stender
Veranderende eetpatronen, hoe ga je daar mee om?

Veranderende eetpatronen, hoe ga je daar mee om?

De eetpatronen van consumenten veranderen. Dit komt onder meer door de verschillende generaties, die hun eigen behoeften, verwachtingen, ambities en mentaliteit hebben als gevolg van de tijd waarin ze zijn opgegroeid. Ook het gedrag en de samenstelling van huishoudens en de culturele achtergrond van de Nederlandse bevolking verandert. Buiten de genoemde ontwikkelingen is er een aantal algehele trends in eetpatronen van consumenten waar te nemen. Hoe kan je als (vlees)specialist goed inspelen op deze veranderingen? We noemen eerst de trends. 

Milennials

De Baby Boom-generatie was lange tijd de grootste, levende generatie. De groep mensen, die tussen 1980 en 2000 geboren is, gaat dit stokje overnemen. Deze groep wordt ook wel de Milennials genoemd. Milennials worden vaak gezien als de drijvende kracht achter alle veranderende eetpatronen vanwege hun keuzes voor verse en niet-verwerkte producten. Dit is ook in hun aankooppatroon voor de dagelijkse artikelen terug te zien. Deze generatie is in een levensfase waarin ze - kijkend naar de geschiedenis - op het hoogtepunt van hun aantal restaurant- bezoeken zijn. Onderzoek in de Verenigde Staten heeft echter aangetoond dat deze generatie in de laatste jaren in de Verenigde Staten minder buitenshuis is gaan eten, een trend die zich ook in Nederland lijkt te manifesteren. 

Baby Boomers

De Baby Boom-generatie wordt ouder. Dat betekent vaak dat er kleine gezondheidsproblemen beginnen te komen en er nagedacht wordt over pensioen. Dit beïnvloedt de manier waarop zij eten en drinken. Deze groep vindt de laatste trends en ontwikkelingen minder belangrijk en zoekt naar stabiele producten, die hun gezondheid en levensstijl ondersteunen. Gezonde producten zijn dan ook zeer in trek bij deze groep. 

Kleinere huishoudens

Het aantal éénpersoonshuishoudens groeit en zelfs gezinnen functioneren een groot deel van de week als éénpersoonshuishouden. Meer dan 50 procent van de eet- en drinkmomenten vinden plaats als consumenten alleen zijn, zo berekende de NPD-Group (Amerikaans Onderzoekbureau) voor de Verenigde Staten. In 2013 bestond 37 procent van de Nederlandse huishoudens uit éénpersoonshuishoudens (CBS bevolkingstrends-onderzoek). 

Groeiende groepen nieuwe consumenten

In Nederland hebben we te maken met een groep ‘Nieuwe Nederlanders’, die een eigen eetcultuur hebben, ook al wonen ze al jaren in Nederland en zijn ze goed geïntegreerd. Eetgewoontes zijn één van de laatste zaken die worden aangepast. Ook bij deze groep zijn verse en niet-verwerkte producten belangrijk, maar ook een goede prijs/kwaliteitverhouding en voordeel. 

Vers

In Amerika is de consumptie van verse producten van 2003 tot 2013 met 20 procent toegenomen. Onder verse producten vallen fruit, groenten, vlees, vis en eieren. De jongste generaties zijn de drijvende krachten achter deze ontwikkelingen. Deze generaties zijn met name op zoek naar verse ingrediënten, die voor hun ogen worden klaargemaakt. Een belangrijke voorwaarde is het zelf kunnen samenstellen van het menu vanuit allerlei losse menu-componenten. Restaurantbezoeken groeien volgens de NPD-Group in de Verenigde Staten het komende decennium met minder dan 1%.

De restaurantindustrie moet het in de toekomst vooral hebben van consumenten die minder vaak komen, aangezien de grootste groep bezoekers nu de oudere generaties zijn. Hoe ouder zij worden, hoe minder zij buiten de deur gaan eten. De consumptie van verse producten kent een stijgende tendens en het aantal restaurantbezoeken blijft stabiel. Dit biedt kansen voor vers-speciaalzaken, aangezien er naar verwachting meer thuis gekookt en gegeten wordt. Gezondheid en gemak, zijn trends die eveneens van belang zijn. Op deze aspecten kan, mede afhankelijk van de (wensen en behoeften van de) doelgroep, worden ingespeeld. 

Assortiment & Gemak

Gezien de genoemde trends is het belangrijk voldoende aandacht te besteden aan gerechten, die eenvoudig te bereiden en ook gezond en vers zijn. Door klanten hierop te wijzen in jouw winkel en in de, voor de doelgroep relevante, communicatiemiddelen die je inzet, laat je zien dat je weet wat jouw klanten nodig hebben. 
Bij de wat oudere consument kun je hier op inspelen door gezonde (oven) maaltijden aan te bieden. Bij de jongere doelgroep, zoals de Millenials, kun je hierop inspelen door bij elkaar passende maaltijdcomponenten naast elkaar te presenteren. Zo kunnen ze zelf hun menu samenstellen. Aangezien de huishoudens kleiner worden en de huishoudens ander gedrag vertonen, is het van belang aandacht te schenken aan kleinere porties. Hier dien je dan met je verpakkingen ook rekening mee te houden (1-persoons verpakkingen). 

Service

Uitgebreidere service wordt, in het bijzonder door de wat oudere consument, op prijs gesteld. Het is vanzelfsprekend dat hier een prijskaartje aan hangt. Service is zeker niet per definitie gratis. Je kunt als ondernemer altijd in gesprek gaan met jouw klanten om zo de wensen omtrent service-aspecten nog beter te leren kennen. 
Een voorbeeld van een uitgebreidere service, voor zowel de jongere als oudere generatie, is het thuisbezorgen van producten. Een ander voorbeeld is ruimere openingstijden, zodat de winkel ook bezocht kan worden na werktijd. 
Indien je jouw aanbod en services op de veranderende consument weet af te stemmen, betekent dat meer potentiële klanten in jouw verzorgingsgebied. Dit betekent vaak dat niet alleen jouw assortiment aanpassingen behoeft, maar ook jouw dienstenaanbod en openingstijden. Daarnaast is en blijft communicatie van groot belang, maak gebruik van op de doelgroep afgestemde communicatiemiddelen. 

(bron: Food Service Instituut)
 

Terug naar boven