28-april-2020 | Door: Kiki Stender
Gekke Henkie

Gekke Henkie

Regelmatig struin ik bij slagers en supermarkten naar binnen. Bij de laatste lekker incognito, dan krijg je de ruimte om ongestoord rond te snuffelen. Zo ontdek ik de meest interessante dingen. Thuiszittend vanwege de corona-maatregelen denk ik verlangend terug aan die  ontdekkings-snuffeltochten.

Ergens bij een slager in Nederland had ik eens een gezellige babbel; over de omzet, zijn winkel en de ambachtelijke producten waarom hij bekend staat. Daar zag ik mijn favoriet: balkenbrij. Niet door hemzelf gemaakt, vertelde hij. Aangekocht bij zijn vaste grossier. Wanneer je er te weinig van verkoopt om rendabel te kunnen produceren en het ingekochte product voldoet aan jouw kwaliteitseisen, hoeft dat geen probleem te zijn. De prijs per kilo was maar liefst € 13.80. Een fors bedrag voor een homp meel met bouillon vond ik. Ik heb het niet gekocht. 

Tegenover de slager ligt een grote en bekende supermarkt. Een prachtige zaak met een uitstekende presentatie in de zelfbediening. Tot mijn grote verbazing lag daar precies dezelfde balkenbrij. Tijdens een klanten-babbeltje met de medewerkster die aan het bijvullen was, bleek dat deze brij goed verkocht werd. “Onze klanten zijn er gek op!” zei ze. Het lag er voor een kiloprijs van € 7, 28. Ik kon de verleiding niet weerstaan. 

Buiten op de parkeerplaats liet de situatie me niet los. Volgens de medewerkster hebben de super en de ambachtelijke slager dezelfde grossier voor dit product. De informatie bij de grossier raadplegend, leerde ik dat inkoopprijs van de balkenbrij € 5.40 is. De slager pakt een marge van ruim 150%; de super ongeveer 34%. 

De geringe verkoop van de slager heeft beslist te maken met de verkoopprijs die hij hanteert. Maar ik vind het van de zotte dat de ambachtsman een dergelijke prijs rekent. Kom met eigen ‘unieke’ producten! Dan kun je een goede prijs rekenen. Vraag niet de hoofdprijs. Je kunt het best met een beetje minder winst stellen. Zeker wanneer je er zo weinig van verkoopt. Je denkt toch niet dat de moderne consument ‘gekke Henkie’ heet? 

Terug naar boven