Omzet voor kampioenen
Voor veel ondernemers is meedoen aan vakwedstrijden een uitstekend middel om hun vakbekwaamheid te laten testen door specialisten. Honderden ondernemers steken uren in het vervaardigen van de producten. En dan? Ofwel: waar leiden al die inspanningen toe?
Allereerst tot bijna slapeloze nachten wanneer de inzending eenmaal is ingeleverd. Op de tentoonstelling zelf zie je de ondernemer naarstig zoeken naar hun ‘prijswinnaar’. Hij taxeert de concurrentie. De debatten met collega’s niet van de lucht.
Thuis worden de keuringsrapporten graag en grondig gelezen, de bevindingen en tips niet zelden omgezet naar betere producten. Certificaten worden opgehangen in de winkel, de eventueel ontvangen medaille of beker komt op de toonbank. Men deelt een stukje of plakje van het winnende product uit aan de klant. En daarmee is de kous vaak af. ‘Deze aanpak is toch voldoende?’ redeneert men. Maar nee, dat is het niet. Dat is nog maar het begin!
Het winnende artikel moet in het middelpunt van de belangstelling komen, zodat het gaat zorgen voor meer naamsbekendheid. Daarvoor moet je met je prijs en product de krant in, bij voorkeur met een redactioneel artikel. Dus bel de krant en vraag of ze een verslag willen plaatsen. Beter is het nog om naar de redactie toe te stappen en ze te laten proeven van het product. Dan wordt de kans op plaatsing een stuk groter.
Ook in de winkel verdient jouw winnende lekkernij een prominente plek: maak er ruimte voor vrij. Laat ruimschoots proeven. Doe het in de aanbieding, geef het cadeau bij besteding boven een bepaald bedrag, of hang er een wedstijdje aan op. Bijvoorbeeld door de 5 origineelste slagzinnen over het product te belonen met de lekkernij. Misschien leent het product zich wel voor een receptenwedstrijd? ‘Bereid het lekkerste recept met onze kampioen als basis’. Kortom; er moet over het product, en over jouw bedrijf gepraat worden. Je mag uitbuiten dat je beter bent dan de concurrent! Alleen dan leveren al jouw inspanningen meerwaarde op.
Winnaar of zelfs kampioen worden is leuk. Het streelt je ego. Maar er is veel meer te winnen een betere naamsbekendheid. En vooral: een flinke verhoging van je omzet. Dat is waar al je inspanningen uiteindelijk toe moeten leiden; de kers op de taart van je winnend product.