Foodservicemarkt 2022: € 5,8 miljard groei
FoodService Instituut Nederland (FSIN) meldde op het jaarlijkse FSIN Brunchcongres tijdens de Horecava dat de omzet van de foodservicebedrijven in 2022 is gestegen met ruim 40%, naar een omzet van €19,1 miljard. Ondanks dat er nog steeds coronamaatregelen golden in het eerste kwartaal van 2022, is de foodsector erin geslaagd om de omzet bijna terug te brengen naar het niveau van voor de crisis.
Bestaande problemen blijven
Maar voor horecaondernemers was het geen jubeljaar. Terwijl de omzetten snel herstelden, kampte de sector met een groot personeelstekort. Veel zaken moesten zelfs een of meerdere dagen per week hun deuren sluiten. “De totaalomzet van de sector had zeker 5% tot 10% hoger kunnen uitvallen”, zei Inga Blokker, directeur van het FSIN.
In 2022 keerde de consument massaal terug naar de horeca, nadat de laatste coronabeperkingen waren opgeheven. Na een lange tijd van thuisblijven hadden ze het gevoel van ‘er even uit zijn’ gemist. De totale uitgaven aan eten en drinken kwamen in 2022 uit op €66,3 miljard, waarvan 29% kwam voor rekening van Foodservice (horeca, catering en gemak). Supermarkten noteerden een groei van ruim 5%, terwijl speciaalzaken een daling te verwerken kregen van 1,6%.
Verwachting 2023
Voor 2023 verwacht het FSIN dat de omzet van de buitenshuissector zich weer volledig herstelt en uitkomt op ongeveer €20,4 miljard. De gas- en energieprijzen, die veel invloed hebben op de portemonnee en dus het besteedbaar inkomen van de Nederlanders, blijven een onzekere factor. Het gedrag van de Nederlanders zorgt in ieder geval voor groen licht, want Nederlanders - en zeker de jongere generaties - eten en drinken steeds vaker buiten de deur. Dat worden steeds belangrijke genietmomenten, vooral voor degenen die met veel tijdsdruk te maken hebben.