Column Gerhard Kwak: Antireclame
Steeds meer ondernemers plaatsen foto’s op de website of andere kanalen. Ze willen daarmee hun producten zichtbaar maken voor de consument die via de mediakanalen graag op de hoogte is van wat er zoal te koop is. Als je met foto’s werkt, dan is het belangrijk dat ze er goed uit zien, wat niet altijd het geval is.
Soms zie ik onscherpe foto’s, of foto’s die een verkeerde kleur hebben of het product op de foto wordt omringd door allerlei opvulling wat onnodig is. Hiermee bereik je ‘antireclame’. Het product hoort de volle aandacht te krijgen, zodat je kan laten zien wat je als ondernemers te bieden hebt.
Hierbij een aantal tips die de foto net dat beetje extra geven:
- Als je zelf geen specialist bent in foto’s maken vraag dan aan een van de medewerkers of die ermee uit de voeten kunnen. Ze maken tegenwoordig genoeg foto’s dus wie weet.
- Werk met scherpe foto’s. Neem er de tijd voor. ‘Goed bereid kost even tijd’ is hier duidelijk aan de orde. Controleer de foto ook alvorens je hem op internet zet.
- Zorg voor een goede ondergrond. Houd er rekening mee dat je geen vieze schalen op de foto zet of een werkblad dat niet is schoongemaakt. Kies ook voor neutrale kleuren. Het artikel verdient de aandacht.
- Laat bij het te fotograferen artikel ook naamkaartjes weg. Geef de naam weer in de bijgeschreven tekst. Niets mag de consument afleiden van het onderwerp: een lekker product.
- Let ook op de plaats waar je de foto’s schiet. Vaak gebeurt dat in de winkel en daar heb je niet altijd de beste belichting. Vooral bij slagerijen kan je hiermee te maken krijgen omdat zij gebruik maken van lampen met een roodtint die de kleur van het product in de winkel extra benadrukken. Ga in zo’n geval met het product naar buiten of fotografeer op een plaats waar het buitenlicht de overhand heeft. Op die manier krijg je de beste resultaten.
Het is dus verstandig om nog eens goed naar je website te kijken. Zorg voor fantastisch mooie foto’s. Ook op het internet moet de consument het water in de mond lopen. Is dat niet het geval dan ben je zeker met antireclame bezig. En dat kost geld.