29-januari-2025 |
Nudging geeft bioproducten een flinke verkoop­boost

Nudging geeft bioproducten een flinke verkoop­boost

Een succesvol experiment in Finland heeft aangetoond dat nudging – subtiele aanpassingen in winkelomgevingen – de verkoop van biologische producten flink kan verhogen. In een Finse supermarkt steeg de verkoop van biologische wortelen met maar liefst 253%. Dit experiment was onderdeel van het Europese project 'Nudging Organic', waarin Finland, Zweden, Vlaanderen en Nederland onderzochten hoe nudging kan bijdragen aan een betere positionering van biologische producten.

Slimme productplaatsing werkt

In Vantaa, Finland, kregen biologische wortelen in een K-Citymarket een opvallende nieuwe plek, gecombineerd met communicatie zoals ‘Met één wortel kun je de wereld al verbeteren’. Dit leidde tot een forse toename in de verkoop. Heidi Haavisto-Meier van ProLuomu: “Het was een fijne samenwerking in de keten, met positieve feedback van zowel de retailer als van de producent. De deelnemende winkel heeft zelfs besloten het campagne materiaal te bewaren voor volgende jaren."

Vergelijkbare successen in andere landen

Ook in andere deelnemende landen leverde nudging tastbare resultaten op. In Zweden leidde een strategische verplaatsing van biologische producten naar drukkere winkelroutes tot een verkoopstijging van 65%. In Nederland zorgden subtiele visuele aanwijzingen op het schap voor een toename van 20% in de verkoop. Vlaanderen zag de verkoop van biologische producten met 33% stijgen dankzij positieve framing en ondersteunende campagnebeelden.

Bekijk het Nudging rapport Nederland 2024-2025.
Bionext.nl

Terug naar boven