02-maart-2022 |
Ambachtelijke slagers over de week zonder vlees

Ambachtelijke slagers over de week zonder vlees

De Week zonder Vlees en Zuivel wordt van 7 t/m 13 maart 2022 georganiseerd. Een initiatief om de consument minder vlees te laten eten. Marian Lemsom, directeur van KNS: “De ambachtelijke slagers erkennen deze ontwikkeling en de keuze voor bewust eten. KNS benadrukt de positieve rol van vlees in een gevarieerd voedingspatroon. Gelukkig kan de consument die bewust met eten en voeding bezig is, 52 weken per jaar naar de slager.” Hoe denkt de ambachtelijke slager over deze week? We vroegen het aan een aantal leden.

 ■ John de Roode, Slagerij De Roode in Heemskerk

– Ook als klanten met een vegetarisch product de deur uitgaan, krijgen ze advies mee naar huis- 

“Als mijn klanten een week geen vlees willen eten, zeg ik prima, geen probleem. Alle dagen vlees is niet nodig. Soms is het ook nodig om klanten af te remmen. Dan komen ze een biefstukje kopen en dan vragen ze hele grote porties. Als je 80 of 90 gram biefstuk koopt, heb je voldoende. Ik eet zelf ook geen 6 ons vlees bij een barbecue. Gematigd vlees eten is goed voor je gezondheid. Wat ik jammer vind is dat vlees onterecht in het verdoemhoekje zit. Recent verscheen er een rapport waaruit blijkt dat vee drie tot vier keer minder stikstof1 uitstoot uit dan voorheen werd aangenomen. In mijn slagerij verkoop ik ook vegetarische producten. Ik probeer altijd de nieuwe vegetarische producten uit. Ik ben fanatiek geweest met zelf vega-producten te maken, want ik vond het bestaande aanbod echt niet lekker. Nu ben ik wel tevreden met het resultaat. Als consumenten bij ons een vegetarisch product kopen dan geven we hen ook advies hoe ze dan verder moeten eten, om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar het allerbelangrijkste vind ik het om goed vlees te verkopen. In onze slagerij verkopen we Livar-varkensvlees, dat heeft 1 ster Beter Leven keurmerk. Daar sta ik achter. Het is smaakvol en de dieren hebben een goed leven gehad.“

 ■ Marco van Strien- Keurslagerij van Strien in ’s Gravenmoer

Bij ons is de herkomst van het vlees bekend-
“Wij merken heel weinig van de Week zonder Vlees. In onze slagerij zijn wij wel met vegetarische producten bezig, we hebben bijvoorbeeld een lekker aanbod voor de gourmet en barbecuepakketten. Maar verder ga ik in zo’n thema niet liggen roeren. De herkomst van ons vlees is bekend en dat vinden onze klanten belangrijk

 ■ Arno Wapenaar, slagerij Wapenaar Vlaardingen

Wij zien het niet als een bijzondere week- 
“Ik zie het niet als een bijzondere week. Persoonlijk heb ik er niks op tegen dat je in deze week minder vlees eet. Maar vergeet niet: puur vlees is een gezond product, zit boordevol voor de mens goed opneembare eiwitten en mineralen. Je kan best minder vlees eten, maar zorg dan wel dat het een gezond en kwalitatief goed stukje vlees is. Geniet daar ook bewust van. Ik heb wel mijn vraagtekens bij veel vleesvervangers. Je weet niet precies wat je eet en het is opgebouwd uit zoveel bewerkte producten2. Uit oogpunt van dierenwelzijn en milieulast is het jammer dat er ook vaak ongenuanceerd gebruld wordt en dat de daadwerkelijke cijfers eigenlijk een ander beeld geven. Ik heb ook een vegetarische hamburger in het assortiment. Deze is ontwikkeld samen met een groentespecialist. Deze burgers zijn dan ook gemaakt met 60% groenten en enkele andere natuurlijke bestanddelen. De burger smaakt naar een groente-stamppotje met een krokant paneerlaagje. Vegaproducten hoeven dus niet kunstmatig naar vlees te smaken! Ik denk dat er in deze week landelijk minder vlees gegeten wordt. Maar de klanten die een bewust en kwalitatief stukje vlees wensen, kiezen steeds vaker voor de echte slager als vakman.”

 ■ Branche erkende meesterslager Hans de Goeij, Traiteurslagerij de Goeij in Vianen 

-Hoe willen we als samenleving met vlees omgaan?-
“Laten we als samenleving eens nadenken hoe we met vlees willen omgaan. De consument wil vlees eten, maar wel goedkoper en meer, daar moet je vanaf stappen. Vlees is puur handelswaar geworden, soms zelf een stuntartikel. Maar zo mag je vlees niet beschouwen. Vlees heeft waarde. De Week zonder Vlees levert een bijdrage aan om stil te staan bij bewust eten, bij de waarde van vlees. Ik verwerk hele varkens en runderen en er zijn nog twee slachters die voor mij slachten. Dat betekent dat ze ‘mijn’ dieren naar mijn eisen slachten en uitbenen. Dat is maatwerk, echt ambacht. Maar, er zijn niet zoveel kleine slachterijen meer. Dus het wordt steeds lastiger om het ambachtelijke karakter van mijn vleesproducten vast te houden. Daar sta je dan als specialist, als ambachtsman trots op het mooie slagersvak. Dus laten we met de Week zonder Vlees eens wat bewustzijn creëren over wat we belangrijk vinden in dit land.”

 ■ Lida Koelewijn, Keurslagerij Koelewijn in Huizen

– Een week geen vlees eten is een rekbaar begrip-
“De Week zonder Vlees is een heel rekbaar begrip. Je kan daar een week aan meedoen. Je kan ook door het jaar heen een dag of een paar dagen in de week geen vlees eten om zo een bijdrage te leveren aan milieu of dierenwelzijn. Wat is nou belangrijker? Qua omzet merken we er niks van. In het vershof waar wij in participeren zit een groenteboer, die verkoopt vleesvervangers. Zo werken wij met tevredenheid samen met andere versspecialisten.”

 ■ Bert-Jan Lantinga, Vershuis Lantinga in Meppel

- Dierenwelzijn is goed geregeld-
“Ons Vershuis is gevestigd in Drenthe, randje Overijssel. De mensen hier hebben allemaal een bepaalde verbinding met het platteland. In Vershuis Lantinga kunnen consumenten rundvlees uit eigen regio kopen, scharrelvarken en scharrelkip. Het dierenwelzijn van ons vlees is goed geregeld, daarom hebben wij het druk. Consumenten hier kiezen liever voor ons lokale aanbod, dan aan meedoen aan de Week zonder Vlees. Desondanks lopen de vegetarische maaltijden ook goed.”

 ■ Lemsom sluit af: 

“Regelmatig vlees eten past in een gezond voedingspatroon, natuurlijk met mate. De bewuste eter haalt zijn vlees bij de slager.”

Over Koninklijke Nederlandse Slagers Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) is de branchevereniging voor de ambachtelijke slager in Nederland. KNS werkt aan een professionele en toekomstbestendige slagersbranche waarin de slager succesvol kan zijn als ondernemer, werkgever en vakman. KNS ondersteunt haar leden, zowel individueel als in collectief, door lobby- en belangenactiviteiten, persoonlijk advies, producten en diensten, ledenvoordelen, informatie en inspiratie. Hart voor slagers is ons motto en daarmee maken wij ons hard voor de slagersbranche

Terug naar boven