Miskleunen op Facebook
Facebook is voor steeds meer ondernemers een middel om reclame te maken. Dat wordt al snel duidelijk als je de verschillende pagina’s volgt. Dat kan prima uitpakken, met als resultaat een legertje volgers. Je houdt ze voordelig op de hoogte van de verschillende activiteiten en dat levert omzet op. Toch wil ik een paar kanttekeningen plaatsen, want niet iedere ondernemer gaat naar mijn idee goed met dit medium om.
Op de eerste plaats moet de pagina het juiste uitgangspunt hebben. Maak een duidelijke keuze. Zet de pagina privé in, óf zakelijk. Een mix van beide werkt bijna altijd averechts. Wat moet een (potentiële) klant met foto’s van jouw vakantie, de verjaardag van een neefje of jouw al dan niet sportieve uitspattingen? Niets. Het verspreiden van deze zaken kan zelfs tegen je werken. Een verre vakantie valt zomaar in de rubriek “waar doet hij het van”, je weekenduitspattingen in de categorie “Zit hij nou alweer aan het bier?!”
Een ander punt van aandacht zijn de foto’s. Regelmatig zie ik foto’s op facebook voorbijkomen die zo slecht zijn dat ze eerder afbreuk doen aan het ambacht dan dat het wat oplevert. Je bent toch trots op jouw producten, je wil er toch veel van verkopen? Je maakt toch pr voor je zaak? Zorg dan ook voor mooie foto’s! Plaats nooit een onscherpe of fletse foto die het uiterlijk van je product geweld aan doet. Vooral foto’s geschoten in een slagerij pakken vaak te rood uit. Dat heeft te maken met de kleurtemperatuur van de verlichting die in de winkel is geïnstalleerd; die versterkt het ‘rood-effect’ van vlees in de toonbank. Prima in real-life, maar slecht voor je fotografie die online belandt. Fotografeer bij voorkeur je producten in daglicht, dan wordt het vlees mooier uitgelicht.
En let bij het schieten van je beeld ook op de omgeving: ruim rommel op, poets het werkblad schoon, en maak de foto niet te ver af. Kijk door je camera als door de ogen van de consument; laat zien wat zij willen zien. Bedenk bij alles wat je plaatst op je zakelijke pagina, (of dat nou een foto is of tekst): “Wordt mijn (potentiële) klant hierdoor getriggerd om mijn winkel binnen te stappen?” Twijfel je? Probeer dan wat anders. Is het antwoord volmondig ‘Ja’? Doen!
Succes.