Meer feestjes
“Er is te weinig ‘feest in de tent’ bij vers-specialisten in Nederland.” Ik zat aan de koffie bij een viering van een ietwat ingedutte verjaardag van een neef. Ik hoopte dat een prikkelende stelling wat leven in de brouwerij zou brengen. Dat lukte.
“Nou”, vond iemand, “Feestdagen zoals Pasen, vader- en moederdag en de verjaardag van de Koning krijgen anders volop aandacht in de winkels.” Waar, moest ik toegeven. Maar verder? Waarom zie of hoor je zelden iets over de verjaardagen van bijvoorbeeld de ondernemer zelf? Of die van zijn medewerkers? Ze zullen het vast vieren: achter de schermen, met gebakjes of wat lekkers voor het team, maar ik dacht aan wat anders. Ik dacht aan: ‘Waarom laat je niet ook je klanten meevieren?’ Iemand in het gezelschap schoot in de lach, zo’n raar idee vond hij het.
Wij vinden dat niet, toch? Zet als ondernemer wat vaker een (desnoods denkbeeldige) feestmuts op in het kader van een of ander persoonlijk of zakelijk jubileum. Want laten we eerlijk zijn; wie houdt er nou niet van een feestje? Zeker wanneer je er een lekkere traktatie bij krijgt: voor iedere betalende klant ter ere van…(vul maar in) een gratis worst, een klein bakje kibbeling, een feestelijke petit-four, verzin het maar.
Zonder uitnodigingen komen er maar weinig mensen op een feest. Laat de buitenwereld dus weten dát en wát er te vieren valt. Breng de dag zo breed mogelijk naar buiten. Een poster in de winkel, een advertentie in de krant, misschien zelfs een redactioneel artikel, een mooie folder en actuele facebook-updates. En vergeet de nieuwsrubriek op je eigen website niet.
Laat de jarige of jubilaris wat over zichzelf en zijn passies vertellen. Zet er een foto bij, geschoten in de winkel, voor de herkenbaarheid. Laat het feestvarken zelf ook klanten uitnodigen om in de winkel hapje en drankje te komen halen; het geeft gegarandeerd volop levendigheid in de winkel. En iedereen die die dag boodschappen bij jou doet, mag een keuze uit tussen een paar leuke aanbiedingen.
Een feestje in de winkel is goed voor de teamspirit én voor de klantenbinding . En een leuke boost voor jouw omzet, al heeft de klant zelf dáár geen boodschap aan. Van harte!