Opmars digitale folder houdt bereik op peil
De folder is onverminderd populair; maar liefst 13 miljoen Nederlanders (95%) lezen wel eens reclamefolders. Steeds meer Nederlanders lezen naast papieren ook digitale folders. Het bereik van de digitale versie neemt verder toe, maar nauwelijks ten koste van de papieren variant.
Papieren folders worden vaak ter ontspanning gelezen; een moment aan de keukentafel om rustig alle aanbiedingen door te nemen en het boodschappenlijstje samen te stellen. Uit het onderzoek voor de NOM Folder Monitor 2017, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, blijkt dat bij 43% van de huishoudens folders het boodschappenlijstje bepalen. De helft van alle folderlezers koopt regelmatig een product uit een folder. De digitale folder wordt juist gebruikt om producten met elkaar te vergelijken. De beide foldertypen versterken elkaar hiermee. De fysieke en digitale folder zijn daarmee een krachtige (communicatie)middelen die aanzetten tot actie.
Naast de vertrouwde aanbiedingsfolders, zien we vaker folders met verrassende en inspirerende content. Nederlanders lezen de folder niet alleen om op de hoogte te zijn van de laatste aanbiedingen maar ook ter inspiratie en om cadeau-ideeën op te doen. Nederlanders lezen de folders niet alleen, ze willen ’m echt graag ontvangen. 54% van de Nederlanders zou de folder zelfs missen als deze niet meer zou verschijnen. Gemiddeld besteden folderlezers 17 minuten per week aan het lezen van papieren folders
en 13 minuten aan het lezen van digitale folders.
De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.616 respondenten hebben de vragenlijst dit jaar ingevuld.
Foto: © racorn/Shutterstock.com