Letters op een buitenbord
Vrijwel iedere ondernemer heeft een buitenbord. In de vorm van een bakker, een slagersrookworst, een lachende kok of gewoon; een rechthoekig bord met het bedrijfslogo. Het zijn echte aandachttrekkers. Tenminste, als je het goed aanpakt.
Op de eerste plaats moet jouw bord in perfecte staat zijn. Te vaak zie ik borden op de stoep die geteisterd zijn door het weer en de tand des tijds. Of bij harde wind plat liggen. Het is geen reclame voor jouw bedrijf, waar hygiëne en kwaliteit toch de boventoon voeren.
Maar ook een mooi, nieuw en rechtopstaand bord kan de plank lelijk mis slaan. Wanneer je aan een bord voorbij loopt, is heel veel tekst nog niet zo’n probleem; de passant heeft tijd genoeg om het te lezen. Het wordt anders wanneer je er langs fiets of bromt, en al helemaal wanneer je passeert in een rijdende auto. Stap zelf eens op de fiets of in de auto en ervaar hoe dat werkt. Je zult merken dat je aandacht niet naar jouw bord gaat: het verkeer is veel belangrijker. Beperk je dus tot een korte tekst of slogan, vermeld niet je hele aanbiedingenpakket. Pak gewoon de meest interessante; een aanbieding die past bij de sfeer van de dag. En zeker niet iets als ‘Slavinken: 4 halen, 3 betalen’. Dat lezen we al bij de supermarkt. Pak liever een interessante tip, of informatie waarmee de concurrent niet zo snel komt. Bij barbecueweer is de vermelding ‘mooie T-bones’ voldoende. Of: ‘Verse zalmmoten voor de barbecue’, ‘stokbroden uit eigen oven’ of ‘Verwen je barbecue met onze frisse rosé’, om maar een paar voorbeelden te noemen. Dan begin je vanzelf te watertanden.
En dan tot slot: een mooi bord wordt lachwekkend als de aanbieding die er op staat, is neergekalkt in een onleesbaar handschrift. Of erger: met spelfouten. Schrijf duidelijk, groot en het liefst in blokletters. Kun je dat niet, vraag het dan aan één van je medewerkers, of laat passende posters drukken.
Kortom: pak de aandacht van voorbijgangers met een goede tip. Dat levert omzet op! Maak een tekst die in één oogopslag te lezen is, strak, kort en bondig. Kies een aanbieding die recht doet aan waar jij als ondernemer voor staat: die getuigt van jouw vakmanschap, of laat weten welke bijzondere lekkernijen je verkoopt. Zet deze klaar in je winkel, zodat de geïnteresseerde voorbijganger kan zien wat er aangeboden wordt. En meteen kan toehappen; ook letterlijk.