30-augustus-2016 | Door: Gerhard Kwak
De voedselspeciaalzaak 2.0

De voedselspeciaalzaak 2.0

Speciaalzaken hebben de toekomst! Als ze ambacht en ondernemerschap omarmen en samenwerking zoeken met producenten, boeren en groothandels, zullen ze overleven én floreren. 

Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport: ‘De voedselspeciaalzaak 2.0’, dat ABN-AMRO dit voorjaar publiceerde. In de versbranche is sprake van een tweedeling, signaleert ABN-AMRO op basis van hun onderzoek. Enerzijds zijn er speciaalzaken die écht teruggaan naar het ambacht, de verbinding met klantwensen weten te leggen en de ‘restaurantbeleving’ naar de keukentafel brengen. Zij innoveren en bieden een onderscheidend productaanbod. Met  persoonlijke aandacht werken ze stevig aan een hoge gunfactor. Anderzijds zijn er de bedrijven die niet meegroeien met de consument. Hun winkels missen beleving en zijn vaak ook nog eens gevestigd in een winkelgebied met toenemende leegstand. De toekomst voor deze eenpitters ziet er niet goed uit. Speciaalzaakondernemers die onvoldoende onderkennen dat consumenten en het foodlandschap veranderen, verliezen klanten.

Verleiden

Om succesvol te zijn, moeten ondernemers van speciaalzaken aan hoge eisen voldoen. De basisvoorwaarde is dat ze hun klanten en marktgebied door en door kennen. Dat kan door feiten en cijfers te verzamelen, maar ook door consumenten actief naar hun mening te vragen. Wat willen ze, hoe beoordelen ze uw assortiment, wat missen ze nog? Met deze informatie kunnen winkeliers een passend productaanbod en herkenbare positionering ontwikkelen. Goed nieuws is dat de koopbereidheid van trouwe speciaalzaakconsumenten hoog is in 2016. Helaas laten consumenten die (bijna) nooit een speciaalzaak bezoeken, een tegenovergesteld beeld zien: zij stappen naar verwachting nóg minder vaak over de drempel. De uitdaging is om deze groep toch tot een bezoek te verleiden. 

Eisen

Hygiëne en versheid zijn de basiseisen die de respondenten aan zowel supermarkt als speciaalzaak stellen. Maar er zijn ook verschillen: bij een speciaalzaak zijn vakkundig en vriendelijk personeel, ambacht uitstralen en unieke producten verkopen het belangrijkst. Op prijs kan de speciaalzaak het niet winnen, maar dat hoeft ook niet, vindt de consument: u hoeft niet goedkoop te zijn. Wel verwacht hij dat de versspeciaalzaak een concurrerende prijs-kwaliteitverhouding biedt. Van de supermarkt verlangt de klant vooral ruime openingstijden, een gunstige prijs en goede bereikbaarheid.

Opleiden

De speciaalzaak is voor groothandels en producenten een goed platform om het productverhaal te vertellen en de merkwaarde te ondersteunen. Maar het voeren van een breed en diep versassortiment betekent ook: het personeel voortdurend opleiden in gastvrijheid en product- en vakkennis. Groothandels en producenten kunnen hieraan bijdragen door een deel van de opleidingsbehoefte naar zich toe te trekken. Ze kunnen bijvoorbeeld producttrainingen geven aan het personeel. 

Concurrenten

Supermarkten zijn geduchte concurrenten geworden. Zij hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd om hun kaas-, brood- en versafdelingen de ambachtelijke look and feel van een speciaalzaak te geven. En dat niet alleen; ze trokken hier ook meer specialistisch, vakgeschoold personeel voor aan. Ook op het gebied van informatievoorziening is er een concurrent: het internet. Consumenten hebben steeds meer kennis van voedsel. Ze voelen feilloos aan of een specialist echt passie heeft voor zijn vak. Het toegenomen kennisniveau, en de incidenten met voedselveiligheid en voedselfraude, kunnen in uw voordeel werken: er is een hang naar lokale producten, transparantie, authenticiteit en vakmanschap. 

Consumenten hebben eten en drinken nog nooit zo interessant gevonden en de bestedingen aan lekkere en luxe voeding nemen toe. Word en blijf succesvol: verras de consument, denk in behoeftes en maaltijdmomenten in plaats van in kanalen, zoek online contact met uw doelgroep, ga de samenwerking aan met andere speciaalzaken. Er zijn kansen in overvloed. 

Bron: Vakblad Vers-inspiratie augustus 2016

Terug naar boven