Plaatjes kijken
Op mijn zoektocht naar inspiratie voor een volgende reportage of column, browse ik geregeld langs websites van vers-ondernemers: van slagers, bakkers, vis-, groentespecialisten en van delicatessenzaken. Altijd op zoek naar tips en ideeën.
Ik zie veel goede sites, maar soms trekken mijn tenen krom van fouten die een site onaantrekkelijke maken en daarmee de verkoop in de winkel natuurlijk niet ondersteunen. Een aandachtspunt zijn de foto’s.
Is de resolutie van het beeldmateriaal te hoog, dan laden ze tergend langzaam in; een kwelling voor de ongeduldige consument. Die heeft jouw site allang weer weggeklikt. Een foto van 100 dpi is meer dan voldoende. Weet je niet hoe het bij jou zit? Laat dan jouw websitebouwer er eens kritisch naar kijken.
Het tegenovergestelde zie ik ook. Foto’s die zo laag van resolutie zijn, dat ze korrelig en onscherp op het scherm verschijnen, of als postzegels zo klein. Wil je meerdere producten onder de aandacht brengen, en dus geen scherm-vullende foto’s gebruiken, maak dan het beeld ‘klikbaar’. Door op de foto te klikken, haalt de bezoeker een grotere foto tevoorschijn. Kijk maar eens op onze site www.vers-inspiratie.nl in de rubriek ‘Productinformatie’ hoe dat werkt. Met een mooie grote gedetailleerde foto kun je bij een klant het water in de mond laten lopen. En dat is precies wat je wil bereiken toch? Zowel bij je virtuele als fysieke bezoekers!
Dan moet je natuurlijk wél zorgen voor een bloedmooie foto waarop jouw product er nét zo lekker uitziet als dat het smaakt. Ook die kwaliteit laat nogal eens te wensen over. Een vuile, rommelige werktafel, een te overheersende ondergrond, de verkeerde belichting; er zijn veel zaken en details die een foto kunnen maken of breken.
Een goede foto toont jouw vakmanschap. En ik weet, ook foto’s maken is een vak, maar met een diafragmacamera en eventueel een korte cursus (food)fotografie kom je een heel eind. Misschien is een van je medewerkers er bedreven in? Onderschat het niet, een goed foto verkoopt.