Smaaktest
De natuur wordt wakker, het begint weer te bruisen. Buiten horen we de vogels kwetteren, de temperatuur loopt voorzichtig op. Het is de tijd van vernieuwing! Tijd om jouw klanten wakker te schudden uit een winterslaap. Breng leven in de brouwerij; dát is wat jouw klanten willen!
Het valt niet altijd mee om steeds weer wat anders te bedenken om de klant te interesseren voor jouw bedrijf. Vermijd sleur en kom met iets nieuws. Een smaaktest bijvoorbeeld! Bedenk een of meer nieuwe producten, of kies een bestaand artikel uit je assortiment dat een spotlight verdient.
Plaats een aankondiging van de smaaktest op je website, in je folder en/of de krant. Hang posters op. Zorg er in ieder geval voor dat zoveel mogelijk mensen de actie onder ogen krijgen. Probeer een fotograaf van de plaatselijke krant binnen te krijgen die foto’s komt maken van de proeverij.
Plaats een tafel in de winkel met daarop jouw test-product of producten. Die zelfgemaakte verse worst, of je hamburger-met-een-twist. Verse koekjes van eigen deeg, stukjes goedgevulde krentenwegge. Gerookte makreel, kibbeling in een nieuw jasje. Laat iedere klant die binnenkomt proeven. (Zorg voor servetjes en een prullenbak!)
Bij de tafel staat een vlotte medewerker die met liefde en passie over het te proeven product kan vertellen.
Heeft de klant voldoende informatie? Vond hij het product lekker? Geef dan een waardebon waarmee het geproefde artikel kan worden gekocht. Uiteraard heb je voldoende op voorraad, zodat niemand achter het net vist. Grote kans dat de klant met méér lekkernijen naar huis gaat dan gebruikelijk. Zo maak je van de smakelijke informatie gebruik om extra omzet te realiseren. Het zit er dik in dat bij thuiskomst nog even over jouw actie wordt gepraat; een vorm van reclame die relatief weinig kost.
Breng van tijd tot tijd reuring in je winkel. Dat levert je op de langere duur zeker extra omzet op!