18-maart-2016 | Door: Kiki Stender
Sla de plank niet mis

Sla de plank niet mis

De komende maanden gaat menig ondernemer weer met de kraam naar buiten. “Op de stoep met de handel”, is het devies. Kansen genoeg. Met koningsdag, braderieën en plaatselijke feesten. Ze bieden uitstekende mogelijkheden om extra omzet boven water te halen. Mooi, maar dan wel op de goede manier. Want als de blik alleen op geld verdienen is gefixeerd dan mis je de boot. Vooral omdat je er donder op kunt zeggen dat de komende maanden weer volop commentaren van de Voedsel en Waren Autoriteit de kranten zullen halen. En daar wil je niet bij zitten.

Hoe dan?

Gebruik een kraam voor de deur daarom vooral om aan je imago te werken. Laat consumenten proeven van jouw bedrijf. Verkoop alleen artikelen waar je eer mee in kunt leggen. Geen ‘lekkers?’ van onduidelijke herkomst. Nee! Verkoop alleen specialiteiten waaraan je kunt zien en proeven dat ze door de vakman gemaakt zijn. Laat je van je beste kant zien. Een schone kraam, vrolijke en keurig geklede verkopers(sters) die schoon werken. Koeling voor de producten als die dat nodig hebben en geen al te grote voorraden die er in de buitenlucht niet beter op worden.

Serveer hapjes en snacks meteen vanuit het apparaat waarin of waarop ze zijn bereid. Laat ze niet te lang verpieteren. Lauwe of rauwe producten zijn niet te vertrouwen en verbrande producten al helemaal niet. Bedenk vooral dat de uitstraling van jouw medewerkers er een moet zijn van een gezellige perfectie. Geen vrolijk mee feestende en bierdrinkende lolbroeken die tussen neus en lippen door ook nog wat moeten verkopen. Ga voor de klasse die ze in de winkel van je gewend zijn. Ga voor nieuwe klanten. Presenteer je als de specialist die ook tijdens een feestje het allerbeste te bieden heeft. Anders sla je de plank goed mis met als resultaat  imagoschade en die kost meer dan de omzet die je ontvangt.

Terug naar boven