04-december-2017 | Door: Kiki Stender
Ouderwets?

Ouderwets?

Soms sta je als columnist met je mond vol tanden wanneer je onderweg geconfronteerd wordt met de uitspraken van een ondernemer. die niet kon voldoen aan de vraag om enkele plakjes verse varkenslever. 

Mijn vrouw en ik stonden in de winkel van een gerenommeerde slager. Zij vroeg om een stukje varkenslever. De slager verdween naar achteren en kwam na enige tijd terug met de mededeling dat hij geen verse lever op voorraad had. Zijn excuus: “Maar ja, mevrouw. Lever is ook niet meer van deze tijd. Dat is ouderwets.” Daar stonden we, sprakeloos. Klanten van boven de 50 jaar zijn goed voor 80% van de omzet bij slagers! Hoezo ouderwets? Dit gaf een slecht gevoel, zeker gezien het gegrinnik van de klant naast ons. 

De volgende slagerij waar we binnenstapten had het beter begrepen. De jonge dame die hielp gaf aan dat verse varkenslever een artikel was waar vrijwel niet meer naar werd gevraagd, maar dat ze het wel op voorraad had; in de diepvries. “Speciaal voor de liefhebbers. Heerlijk bij bietjes.” Omstandig legde ze uit dat de lever in mooie dunne plakjes was gesneden en dat we hem het beste op een bordje in de koelkast konden laten ontdooien. “Dan blijft het eindresultaat lekker.” Een collega van haar vertelde ook nog dat de diepvries voor lever geen probleem was vanwege de fijne structuur en zich dus lekker liet bakken. Hier waren we helemaal niet ouderwets, maar klanten die gezien en gehoord werden, én van lekker eten houden.

De eerste ondernemer had kunnen zeggen: “Helaas mevrouw, maar ik kan hem wel voor u bestellen”, of  “Elke dinsdag heb ik verse lever, dan maken we lekkere leverworst.” 
Iedere versspecialist en al zijn medewerkers zouden ervan doordrongen moeten zijn; stel een klant niet teleur, maar laat merken dat je er alles aan wilt doen om hem of haar van dienst te zijn. Een teleurgestelde klant is funest voor je imago, dus doe je best, en laat hem of haar altijd tevreden jouw winkel verlaten. Dat levert trouwe klanten op; mensen die terugkomen. 

Terug naar boven