
Krimp in verkoop bij voedingsspeciaalzaken
Voedingsspeciaalzaken zien hun verkopen dalen. Dat komt onder meer omdat de horeca in 2022 weer open is. ABN AMRO verwacht dat deze daling zich in 2023 zal voortzetten.
De volumedaling van voedingsspeciaalzaken in 2022 komt onder andere doordat dit jaar wordt afgezet tegen een zeer goed 2021. Het jaar waarin mensen vanwege lockdowns niet naar de horeca konden. Daar profiteerden met name de speciaalzaken van met 2,2 procent volumegroei in 2021. In 2022 vond een verschuiving in bestedingen plaats van foodretail naar de horeca toen deze sinds eind februari weer volledig open was.
Consument let op de prijzen
Boodschappen blijven we doen, ook in tijden van recessie. Wel is het koopgedrag veranderd omdat boodschappen flink duurder zijn geworden. Zo gaan consumenten vaker naar goedkopere supermarkten en voedingsspeciaalzaken of naar echte discounters. Productaanbiedingen zijn ook in trek, zoals drie voor de prijs van twee, evenals huismerken en/of B-merken in plaats van A-merken. Met de feestdagen is de verwachting dat deze ontwikkeling zich voortzet.
Eten buiten de deur
Voor 2023 verwacht ABN AMRO een verdere volumedaling van 2 procent voor voedingsspeciaalzaken. Steeds meer consumenten, vooral de generatie Z en de Millennials, hebben behoefte aan gemak. Zij hebben lang niet altijd zin en tijd om te koken en eten graag buiten de deur; niet alleen voor het avondeten, maar ook voor ontbijt, lunch en koffie, zo laat kennisplatform FSIN weten. De horeca en voedingsspeciaalzaken spinnen daar normaal gesproken garen bij, maar krijgen steeds meer concurrentie van de supermarkten. Vooral in tijden van crises zijn door supermarkten verkochte kant-en-klaarmaaltijden, bezorgoplossingen en warme take-out-producten aantrekkelijke alternatieven.
Speciaalzaken, zoals bakkers en slagers, zien door de gestegen prijzen teruglopende klandizie. De prijsbewuste consument die gemak wil, gaat immers op zoek naar goedkopere alternatieven.
Beeld: ESB Professional/Shutterstock.com