25-mei-2022 | Door: Gerhard Kwak
Column Gerhard Kwak: Wedstrijdjes

Column Gerhard Kwak: Wedstrijdjes

Om klanten naar binnen te halen is menig ondernemer voortdurend bezig met allerlei activiteiten, advertenties, webpagina’s, folders, verpakkingsmateriaal met volop reclame. Noem maar op. Heel mooie klantenbinders zijn quizzen; denkspelletjes die heel gemakkelijk en met weinig werk in de winkel zijn te organiseren.

Raad het gewicht

Een wedstrijd waarbij de consument op de gram nauwkeurig een product of meerdere producten probeert in te schatten. Denk aan een grote varkensham of een grote plank met plakken worst. Maak een extra groot brood, vul een grote doos met kleine koekjes of zet een fles vol rolmopsen op de toonbank. Dat zijn slechts een paar voorbeelden die je kunt gebruiken om je klanten het gewicht of de aantallen te laten raden. Om het gemakkelijk te maken maak je een klein wedstrijdformuliertje waarop de klant een antwoord en zijn of haar adres kan invullen. Houd de actie gedurende een week en maak er flink reclame mee. Na afloop maak je in de winkel met een prijsuitreiking de uiteindelijke winnaar bekend. Dat geeft extra reuring. Vooral wanneer je de plaatselijke krant uitnodigt om een foto te komen maken.

Nieuwe producten

Een andere manier is om klanten te laten raden wat de oorsprong is van nieuwe producten die je in je assortiment hebt opgenomen. Zeker wanneer je ze de mogelijkheid biedt om deze producten dan tegen een gereduceerde prijs mee te geven. Maak ook hier gebruik van een formuliertje en zet een grote mand neer waar de uitslagen ingemikt kunnen worden. 

Recepten

Een andere leuke manier om klanten aan je te binden is het laten insturen van recepten. Veel klanten zijn gek op koken. Laat ze een eigen recept insturen voorzien van een foto. Je kunt vragen naar recepten in een bepaalde richting; barbecue, fruitsalades, lekkere gevulde broodjes, enzovoort. Of ze gewoon de vrije hand geven. Mogelijkheden genoeg. De klant met het lekkerste recept bekroon je uiteindelijk als winnaar, en geef als prijs een smakelijk cadeau met producten uit je eigen winkel mee. Voor extra reuring maak je de winnaar weer bekend in de winkel. Als het, vaktechnisch, een gemakkelijk te hanteren product is kun je het wellicht zelf gaan bereiden en verkopen eventueel met de naam van winnaar eraan verbonden. Feest alom.

Hoe dan ook. Houd klanten bezig, bind ze aan je bedrijf.

Benieuwd naar meer ideeën? Bestel dan ons boek ‘Creatief verkopen’. Daarin staan tientallen tips die je wellicht kunt gebruiken voor jouw versspeciaalzaak. Bestel het boek via de website creatief-verkopen.nl.

Terug naar boven