26-april-2022 | Door: Gerhard Kwak
Column Gerhard Kwak: Verjaardagen

Column Gerhard Kwak: Verjaardagen

De gemiddelde consument heeft tegenwoordig vrijwel altijd haast. Dat zie je maar al te vaak in de winkel. Bij ondernemers en medewerkers is dat meestal niet anders, want er moet ook nog zoveel gebeuren. Er is nauwelijks tijd voor een gesprekje met de klant terwijl je juist op die momenten een extra band kan smeden. 

Dat gehaast kan prachtig onderbroken worden, bij de meeste klanten, door een verjaardag te vieren. Laat dat allereerst merken door de jarige job een accessoire te geven. Hang bijvoorbeeld een krans om de nek, steek een vlaggetje op hun revers of geef ze een feestmuts. Als het maar duidelijk is wie het feestvarken is. 

Hang buiten vlaggen op, zet feestaanbiedingen op het buitenbord en hang slingers in de winkel. Laat zien dat er een feestje is! Laat dat ook duidelijk merken op jouw website. Geef aan dat er op een bepaalde datum feest gevierd wordt en plaats er meteen een aantal feestelijke aanbiedingen bij. Leg foldertjes op de toonbank en hang raambiljetten in de winkel waarop de klant meteen kan zien wat er aan de hand is. Kortom treedt ermee naar buiten. 

Laat de jarige tijdens zijn verjaardag een aantal keren rondgaan met een schotel snelle en vooral lekkere hapjes. Haak deze lekkernijen meteen vast aan een bijpassende reclameaanbieding en laat de uitdeler van het lekkers meteen aangeven dat het hapje voor een feestelijk bedrag aangeboden wordt. Op die manier kun je wellicht meteen wat extra omzet genereren. 

Door aan een verjaardag aandacht te schenken haal je de klant uit het gehaaste dagelijkse leven en bied je hem of haar een excuus om even mee te feesten. En, laten we wel eerlijk zijn, wie wil er nou niet een extra gezellig moment op de dag. Ik kwam eens bij een ondernemer die op een druk moment van de dag spontaan ‘lang zal ze leven’ begon te zingen en zijn jarige medewerkster zo in het zonnetje zette. Dat gaf bijna een carnavalsstemming in de winkel en dat werd door iedereen op prijs gesteld. Of ze daardoor meer kochten weet ik niet, maar een ding is zeker er wordt thuis uitgebreid positief over gesproken. En dat is de beste reclame.

Gerhard Kwak

Terug naar boven