31-augustus-2022 | Door: Gerhard Kwak
Column Gerhard Kwak: Goede doelen

Column Gerhard Kwak: Goede doelen

Het komt nog wel eens voor dat clubs of organisaties voor goede doelen aan de deur komen en vragen of je mee wilt werken aan een bepaalde actie. Leuk dat ze jou hierbij willen betrekken. Regelmatig hoor ik van ondernemers dat het wel om een groot aantal vragers gaat, en dat je niet overal ja op kunt zeggen. Toch kunnen deze acties, mits op de juiste manier aangepakt, veel naamsbekendheid met zich meebrengen.

Hoe ga je hiermee om? Op de eerste plaats kun je voor jezelf begin van het jaar een budget vaststellen en op die manier bepalen hoeveel je eigenlijk wilt uitgeven aan goede doelen. Als het budget op is, dan kun je dit ook netjes aangeven als er een nieuw iemand komt vragen of je mee wilt werken.

Je kan er ook voor kiezen een goed doel te steunen tijdens een bepaalde happening. Een bijeenkomst, feestavond of een verkoopactie. Stel daarvoor gratis een bepaald artikel uit jouw assortiment ter beschikking. Bijvoorbeeld speciale hapjes of lekkernijen. Deel ze tijdens deze happening zelf uit, of lever ze aan op schotels met voldoende herkenbaarheid met betrekking tot jouw bedrijf. Hapjes met naamvlaggetjes zijn een mooi voorbeeld. 

Daarnaast kun je donaties koppelen aan een aankoop in jouw winkel. Dat werkt als volgt: kies uit je assortiment een bepaald artikel dat je onder de aandacht wil brengen of waar je al om bekend staat. Denk aan een fruitmand, zelfgemaakte erwtensoep, een saladeschotel of een kerststol. Schenk een deel van het aankoopbedrag gedurende een bepaalde tijd aan het goede doel in kwestie. Doe dat door middel van een waardebon die de klant bij het goede doel kan inleveren. De organisatie kan deze bonnen dan te zijner tijd bij je inleveren voor een bedrag in geld.

Maakt al deze activiteiten ruim van tevoren bekend via de krant, strik een verslaggever voor een leuk verhaaltje of laat je horen via je website of social media. Geef wel duidelijk aan hoe de acties werken en vooral ook hoelang de acties duren. Op deze manier geef je bekendheid aan het goede doel, en jouw eigen bedrijf komt ook in de spotlight te staan. Dat is nooit weg.

Terug naar boven