29-maart-2022 | Door: Gerhard Kwak
Column Gerhard Kwak: Bezorgen

Column Gerhard Kwak: Bezorgen

De laatste tijd is niet alleen de omzet gestegen bij veel ambachtelijke bedrijven, maar er ontstond ook een toename van webwinkel activiteiten en de bezorging van producten aan huis. Met name dat laatste heeft enige aandachtspunten.

Versspecialisten zijn leveranciers van versproducten. Lekkernijen die afhankelijk zijn van een zorgvuldige en hygiënische manier van afleveren. Als dat niet goed gebeurt dan is dat niet alleen een probleem voor de producten, maar het heeft ook duidelijk effect op de naam van jouw bedrijf.

Hieronder een aantal tips voor een goede bezorging van versproducten:

  • Zorg voor een strakke schone auto waarmee je bezorgt. Het liefst natuurlijk met je eigen smakelijke logo, zodat je direct naamsbekendheid opbouwt.
  • Van belang is ook dat in de auto de benodigde apparatuur aanwezig is om de etenswaren hygiënisch te vervoeren. Werk dus met een gekoelde wagen bij vers vlees of vis of met schone kratten en waar nodig koeltassen voor brood, delicatessen en agf. 
  • Let ook op de kleding. Zorg er ook voor dat je er tijdens de bezorging piekfijn uitziet. Het liefst in de bedrijfskleding die ook in de winkel wordt gedragen. Dat geeft extra herkenning.
  • Laat de bezorgingen niet doen door een persoon of medewerker die jouw bedrijf nauwelijks kent. Dat biedt extra servicemogelijkheden als de klant vragen heeft.
  • Maak van tevoren afspraken met de klant over de betaalwijze of kom met een mobiel pinapparaat aan de voordeur. Lekker snel en gemakkelijk.
  • Als laatste is het afspreken van de juiste bezorgtijd ook belangrijk. Dat voorkomt problemen. Je zult met de verse spullen maar voor een dichte deur staan. Dat is zonde!

Kortom: Leg je eigen bezorgsysteem eens onder de loep en kijk waar je eventueel verbeteren kunt. Een schone, flitsende en vakbekwame aanpak kan alleen maar voordelen opleveren. En daar gaat het uiteindelijk toch om?

Gerhard Kwak

Terug naar boven