28-augustus-2017 | Door: Kiki Stender
Contactloos betalen met mobiel gaat toenemen

Contactloos betalen met mobiel gaat toenemen

Eind 2016 was één op de vier pinbetalingen (24%) contactloos en in heel 2016 werden 630 miljoen contactloze betalingen gedaan (het vervijfvoudigde ten opzichte van het jaar daarvoor). 

Ondernemers in de detailhandel, horeca, particuliere dienstverlening en banken hebben niet stilgezeten. Dat heeft ertoe geleid dat bijna twee derde van de betaalautomaten in Nederland contactloos betalen ondersteunt en dat er meer dan 19 miljoen betaalpassen in omloop zijn waarmee je contactloos kunt betalen.

Tot nu toe worden bijna alle contactloze betalingen met een betaalpas gedaan. Het gebruik van mobiel contactloos betalen is in Nederland nog beperkt. Dat is ook logisch aangezien de mobiele telefoons die hiervoor geschikt zijn, nog beperkt in aantal zijn. Daarnaast bieden banken deze betaalmogelijkheid pas sinds kort aan.

Mobiel contactloos betalen is in feite niets meer of minder dan een contactloze kaart in een mobiele telefoon. Door de telefoon dichtbij een betaalautomaat te houden, kan de klant contactloos betalen. Op dezelfde wijze als met een contactloze kaart, bij alle betaalautomaten die contactloos betalen ondersteunen.

Aanbieders

Er zijn inmiddels diverse aanbieders van mobiel contactloos betalen. De vier belangrijkste in Nederland zijn de Rabobank (Rabo Wallet), de ING (ING Mobiel Betalen App), ABN Amro (ABN Amro Wallet) en Vodafone (Vodafone Wallet). De Volksbank (onder andere SNS) komt binnenkort ook met een oplossing. De voordelen zitten vooral in het gemak voor de klant, de snelheid aan de kassa en de extra diensten die in het verlengde van deze betaalwijze worden aangeboden (zoals saldochecker, parkeren betalen). Contactloos mobiel betalen kost je als ondernemer bovendien niets extra.

Overeenkomsten tussen contactloos betalen met de kaart en met de mobiele telefoon:

  • De mobiele telefoon kan je net als de betaalpas tegen het contactloze symbool van de betaalautomaat houden;

  • Een pincode is vereist als het bedrag hoger is dan € 25,- of als het opgetelde bedrag van betalingen zonder pincode hoger wordt dan € 50,-;

  • De consument krijgt de melding ‘U heeft betaald’ te zien op het scherm van de betaalautomaat.

Verschillen tussen contactloos betalen met de kaart en met de mobiele telefoon:

  • Het invoeren van de pincode gebeurt op de mobiele telefoon;

  • Het invoeren van pincode is reeds mogelijk vóór de tap (contact met betaalterminal);

  • Consumenten kunnen ook voor bedragen kleiner of gelijk aan € 25,- een pincode instellen.

Het is overigens wel zo dat het scherm van de telefoon aan moet staan om te kunnen betalen. Als de batterij van de telefoon leeg is kan je dus niet betalen. Je hoeft echter geen specifieke app op te starten en verbinding met het internet is niet nodig om met een mobiele telefoon te betalen.

Gebruik mobiel contactloos betalen nog beperkt
Het gebruik van mobiel contactloos betalen in Nederland is nog relatief beperkt. Naar schatting waren er in december 2016 ongeveer 150.000 mobiele telefoons in gebruik waarmee mobiel contactloos betaald kon worden.

Het bestaande aanbod voor de consument is gemakkelijk en snel aan de toonbank, maar heeft ook nog de nodige beperkingen:

  • Apple staat niet toe dat andere partijen zoals banken apps maken die met de NFC-chip (NFC is de afkorting van Near Field Communication, vrij vertaald ‘draadloze dichtbij communicatie’) in de iPhone werken. Deze NFC-chip werkt alleen maar met Apple Pay, de digitale portemonnee van Apple, en deze is nog niet beschikbaar in Nederland;

  • Bij twee van de vier aanbieders moet men klant zijn van een specifieke telecomprovider (KPN of Vodafone). De meeste eindgebruikers stappen niet over naar een nieuwe telecomgebruiker (of kunnen dat ook niet omdat ze een abonnement hebben) uitsluitend om mobiel te kunnen betalen;

  • Klanten hebben de nieuwste typen Android telefoons nodig.

Mobiel contactloos betalen staat nog aan het begin van de uitrol in Nederland. De ontwikkeling is nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Bovendien is er versnippering in de ontwikkeling, die in stand wordt gehouden door de complexe samenhang tussen alle onderdelen in de mobiele betaalketen: app, toestel, telecomprovider en betaalautomaat. Om (integratie)problemen van nieuwe mobiele betaalmogelijkheden zo vroeg mogelijk te ontdekken heeft Betaalvereniging Nederland voor marktpartijen een Mobiel Testcentrum ingericht. In dit testcentrum staan de meest voorkomende mobiele telefoons en betaalautomaten klaar om betaal-apps mee te testen zodat men in een vroeg stadium rimpels glad kan strijken.

Intussen leven bij bedrijven en consumenten allerlei vragen over mobiel betalen. Hoe worden klanten met vragen over mobiel contactloos betalen bij de kassa het beste te woord gestaan? Wat wordt de toegevoegde waarde voor bedrijven en klanten? 

Eén ding is echter zeker, je krijgt langzamerhand steeds meer mobiel contactloos betalende klanten aan de kassa, want de ontwikkeling zet zich door en banken streven naar meer gebruikers van mobiel betalen. Voor meer informatie over contactloos betalen (met je mobiele telefoon) kun je kijken op de volgende websites www.checkout.nl, www.pinnenzakelijk.nl en www.pin.nl.

Bronnen:

www.checkout.nl
Stichting Bevorderen Efficient Betalen (SBEB)
Betaalvereniging Nederland

Terug naar boven