Tijd voor winterkost
Het is koud buiten en het is weer hoog tijd voor de echte winterkost. Help de consument met het samenstellen van hun maaltijden; breng de winterproducten onder de aandacht. Beperk je daarbij niet alleen tot producten, maar pak het winterthema zo breed mogelijk aan. Begin met het decoreren van de winkel, dat brengt de stemming er meteen goed in.
Zorg dat jouw winterlekkernijen in de spotlight staan, niet alleen in de winkel, maar ook online. Misschien kun je zelfs de redacteur van de plaatselijke krant zover krijgen er aandacht aan te besteden in een artikel. Een traktatie voor de redactie wil nog wel eens helpen.
Een andere methode is het inschakelen van sportverenigingen. Ga met hen in gesprek en vraag ze om, tegen een kleine vergoeding, jouw winterkost huis aan huis te verkopen. Hoe gaat dat in zijn werk? Neem jouw lekkerste winterproduct als uitgangspunt, bijvoorbeeld: drie rookworsten, een liter snert of een 4 persoons wortelstamppot. Van de verkoopprijs neem je een klein bedrag, bijvoorbeeld een korting die je geeft wanneer het artikel is afgeprijsd en dat doneer je aan de vereniging. Om de club te motiveren kun je ze tijdens een bijeenkomst waar het hele project besproken wordt trakteren op die lekkernij die jij wil aanprijzen.
Laat de leden in eerste instantie met een lijst langs de deur gaan waarop de klant kan intekenen voor de lekkernij. Die rekent meteen af zodat het geld bij de vereniging terecht komt. De penningmeester levert de lijsten bij jou in en rekent meteen af. Jij weet nu hoeveel je moet produceren. Vervolgens gaan de leden van de vereniging weer langs bij de klanten om de bestelling af te leveren. Na afloop van de actie verreken je alles met de penningmeester, en de vereniging heeft een leuk bedrag in de clubkas.
Zo verkoop je niet alleen iets lekkers, maar help je ook een lokale vereniging.