30-april-2025 | Door: Gerhard Kwak
Column Gerhard Kwak: Slim labelen

Column Gerhard Kwak: Slim labelen

Steeds meer ondernemers stappen over op zelfbediening. Vooral artikelen die goed lopen en een redelijke houdbaarheid hebben, krijgen een eigen plek in een aparte toonbank. Dat maakt het voor klanten een stuk makkelijker om nog snel even iets mee te pakken. Een slimme zet, want steeds vaker zie je winkels die hun inrichting hierop aanpassen. Klanten profiteren mee: ze hebben meer zicht op de producten én staan meestal minder lang in de rij.

Deze manier van verkopen vraagt natuurlijk wel om een iets andere aanpak in de winkel. Daarom hebben we een aantal praktische tips voor je:

  • Zorg er allereerst voor dat de nieuwe toonbank goed bereikbaar is voor de klant.
  • Richt hem overzichtelijk in. Groepeer de artikelen per soort – dat oogt rustiger en is duidelijker voor de klant.
  • Laat aanbiedingen goed opvallen door ze apart te prijzen.
  • Verdiep je in de wettelijke eisen voor het verpakken en etiketteren van levensmiddelen. Alles hierover vind je op: www.ondernemersplein.kvk.nl/regels-voor-etiketten-van-levensmiddelen

Een extra belangrijke tip – vooral bij voorverpakt vers vlees, vis en groenten: verpak de producten zorgvuldig en strak. Besteed aandacht aan hoe je het etiket plaatst. Laat bij vlees en vis het mooiste deel van het product goed zichtbaar. Plak dus geen sticker op de filet van een vis of over de ‘bal’ van een ribkarbonade. Juist dat zichtbare stukje kwaliteit overtuigt de klant. Zorg er ook voor dat het etiket makkelijk leesbaar is.

Wijs daarnaast één medewerker aan die verantwoordelijk is voor de presentatie en aanvulling van de zelfbedieningsvitrine. Zo houd je alles netjes en aantrekkelijk. Klanten bladeren nu eenmaal graag door het aanbod – en dat kan de presentatie soms wat verstoren.

Tot slot: voordat je aan de slag gaat, loont het om eens langs te gaan bij een collega die al ervaring heeft met zelfbediening. Even kijken, een praatje maken, en je bent weer een stuk wijzer.

Succes!


Terug naar boven