25-juni-2025 | Door: Gerhard Kwak
Column Gerhard Kwak: Top of flop?

Column Gerhard Kwak: Top of flop?

In de huidige maatschappij word je continu geïnformeerd over nieuwe producten die op de markt verschijnen. De “lekkernijen” komen van milieugoeroes tot afslankspecialisten, en van foodschrijvers tot buurtbewoners die iets op het internet hebben opgestoken. Vaak zijn het ideeën die je zelf niet eens zou kunnen verzinnen.

De vraag is dan altijd of je ermee aan de slag moet gaan in de verkoop. Want zeg nou zelf, de winkel ligt al vol met al dan niet zelfgemaakte lekkernijen, en je hebt het al druk genoeg. Wat is dan wijsheid? Het belangrijkste is dat je zelf achter het product staat. Als dat niet zo is, kun je het beter achterwege laten. Jij en je medewerkers voelen dan weinig enthousiasme, en klanten merken dat meteen.

Twijfel je? Vraag dan een aantal klanten wat zij ervan vinden. Dat werkt het beste als je een klein groepje selecteert en vraagt of ze af en toe mee willen doen aan een vragenrondje. Kies een zo gevarieerd mogelijk groepje, van mensen met wat meer te besteden tot mensen die het met minder moeten doen. Zo krijg je een goed en eerlijk beeld.

Stel de vragen liever niet in de winkel, maar geef een vragenlijstje mee dat ze thuis kunnen invullen. Houd het eenvoudig. Stel één of meerdere vragen en geef meteen een aantal antwoordmogelijkheden waaruit ze kunnen kiezen. Dat maakt het makkelijker om te reageren, want niemand zit te wachten op ingewikkeld gedoe. Geef ook het product mee waar het om gaat, zodat ze het thuis kunnen bekijken en beoordelen. Bij inlevering geef je ze dan een kleinigheidje als dank voor hun moeite.

Op deze manier krijg je een beter beeld van de interesse van je klant. Natuurlijk biedt het geen garantie op een verkooptopper, maar je hoeft in elk geval niet meer te twijfelen of het iets is. Bovendien geven de ingevulde lijstjes mooie aanknopingspunten voor een gesprek met je medewerkers. Daarmee kun je ze helpen om de verkoop goed op gang te brengen. Zeker als je het artikel ook nog eens in de reclame doet.

Vaak werkt dat verrassend goed.

Terug naar boven