
Column Gerhard Kwak: Maaltijden in de spotlight
Het internet, en vooral Facebook, is tegenwoordig niet meer weg te denken als hulpmiddel om je producten te promoten. Als het goed is, trek je daar veel klanten mee die nieuwsgierig zijn naar jouw lekkernijen. Een extra voordeel: online adverteren hoeft helemaal niet duur te zijn. Toch is het allemaal niet zo eenvoudig als je denkt.
Veel ondernemers laten hun producten zien zoals ze in de winkel liggen. Een foto van de toonbank is dan ook de meest gebruikte optie. En als die toonbank er netjes en aantrekkelijk uitziet, is dat natuurlijk prima. Maar… daarmee geef je klanten vaak nog niet de ideeën waar ze naar op zoek zijn. Niet iedereen is een keukenprins of -prinses en soms is wat inspiratie precies wat ze nodig hebben.
Daarom is het slim om online te laten zien hoe jouw producten er thuis op tafel uit kunnen zien. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Een simpele foto van een goedgevulde erwtensoep met een stevige homp brood maakt al een wereld van verschil. Verkoop je vis? Dan werkt een bordje met gebakken vis, friet en appelmoes perfect. En als slager scoor je altijd met winterse ribbetjes of een rookworst naast dampende boerenkool. Zo geef je klanten meteen een beeld van wat ze ermee kunnen maken.
Wil je nog een stapje verder gaan? Zet die voorbeeldmaaltijden dan ook in je toonbank. Een aantrekkelijk prijskaartje erbij en je maakt het nóg verleidelijker. En het mooiste? Laat klanten een hapje proeven. Want zeg nou zelf, wie kan daar nee tegen zeggen?
Gebruik het internet dus niet alleen als etalage, maar ook als bron van inspiratie. Help klanten bedenken wat ze op tafel kunnen zetten en maak het ze makkelijk. Dat maakt hen blij én het is goed voor jouw omzet. Een win-win, toch?