Visuele concurrentie
Vorig week ontving ik de zomeruitgave van het Lidl bulletin. Pagina’s stampvol mooie foto’s en de belofte van de lekkerste producten. Het smaakmaken begint bij de omslag maar daar blijft het niet bij. Er volgen maar liefst 56 pagina’s, vol producten die het goed doen tijdens een warme barbecuezomer. Fijne vleeswaren, stoere T-bonesteaks, roze zalm, knapperige salades, ovenverse broodjes, heerlijk fruit, sauzen, smoothies, ijs, wijn. En tot slot: zonnebrandolie, om over de hele linie gezond en verantwoord te kunnen blijven genieten.
Als versspecialist ben je er mooi klaar mee, met zo’n vette brochure. De mooie foto’s en sterke presentatie halen de sterk visueel ingestelde consument, jouw potentiële klant, snel over de streep. Denk je nu moedeloos ‘Wat kan ik daar, met mijn budget, nou tegenin brengen?’ Dan zeg ik: Hou eens op! Laat je de kaas (ham, zalm, tomaten) niet van het brood eten en biedt een tegenoffensief. Laat voorbijgangers voortdurend kennismaken met wat jij hen, als ambachtsman, zoal te bieden hebt.
Plaats een barbecue voor de deur. Liefst een green-egg, de huidige topper op barbecuegebied. Houd proeverijen. Ga daarbij niet uit van prijsaanbiedingen, maar kies voor bijzondere, exclusieve en smakelijke producten die alleen bij jou verkrijgbaar zijn. Geef aan dat jij daarbij, om het de klant makkelijk te maken, al een top-3 van de mooiste wijnen hebt geslecteerd. En dat je er vers afgebakken stokbrood bij levert. En natuurlijk tongstrelende bijzondere sauzen, verse salades, noem maar op.
Stuur je eigen barbecuefolder rond. En als je samen met je vers-collega’s de koppen bij elkaar steekt, groeit je marketingbudget voor een echt mooie brochure. Plaats ook op de eigen website smakelijke foto’s en geeft nuttige tips. Zet social media in. Prikkel de consument met foto’s waarin je laat zien dat je ambachtelijk te werk gaat, dat jouw producten verser dan vers zijn, en voeg relevante informatie toe; bijvoorbeeld over de herkomst van je producten. Geef er recepten bij; die pluk je zo van onze site. We hebben er honderden voor je klaar staan.
Kortom; laat zien wat je in huis hebt! Jij bent de ambachtelijke vers-specialist. Je bent beter, maar dat moet je wel laten zien, horen en vooral: proeven. Maak de (potentiële) klant nieuwsgierig, prikkel de zintuigen van de consument, trek ze naar binnen. Ze komen niet vanzelf.