20-juni-2024 |
Start landelijke campagne biologisch voedsel voor consumenten

Start landelijke campagne biologisch voedsel voor consumenten

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft onlangs een nieuwe campagne gelanceerd om consumenten bewust te maken van de voordelen van biologisch voedsel. Deze campagne, onderdeel van het Actieplan Biologisch, beoogt om consumenten te informeren over de voordelen en het Europees biologisch keurmerk. Via televisie, online commercials en de website allesoverbiologisch.nl wil het ministerie laten zien hoe lekker biologisch eten kan zijn.

Minister Piet Adema benadrukt het belang van duidelijkheid over biologisch voedsel. Hij stelt dat biologisch voedsel goed is voor boeren, dieren en het milieu. Daarnaast is het volgens hem ook nog eens erg lekker. Om de verduurzaming van de landbouw te bevorderen, is het essentieel dat er voldoende vraag is naar biologische producten. Daarom is deze campagne gestart om consumenten beter te informeren en de verkoop van biologische producten te stimuleren.

Een gedragsonderzoek van LNV vorig jaar toonde aan dat consumenten vaak 'uit gewoonte' niet voor biologisch voedsel kiezen. Prijs, zelfidentificatie als biologische koper en sociale normen spelen hierbij een rol. Consumenten die momenteel geen biologische producten kopen, vinden de voordelen niet overtuigend genoeg om de hogere prijs te rechtvaardigen. Ook bleek uit een onderzoek van de Algemene Rekenkamer dat het keurmerk Biologisch onvoldoende bekend was. De nieuwe campagne adresseert deze kwesties door biologisch voedsel positief onder de aandacht te brengen.

Ambities voor de toekomst

Het Actieplan Biologisch heeft als doel om het aandeel biologische landbouw in Nederland te vergroten. Momenteel is slechts 4,5% van het landbouwoppervlak biologisch, maar de ambitie is om dit in 2030 naar 15% te laten groeien. Ter ondersteuning van deze transitie is er sinds vorig jaar € 26 miljoen beschikbaar voor omschakeling naar biologische en natuurinclusieve landbouw. Daarnaast is er € 50 miljoen vrijgemaakt voor een marktprogramma. Het ministerie werkt samen met supermarkten, boeren en andere ketenpartijen om de marktontwikkeling te stimuleren en de consumentencampagne te ondersteunen. De betrokkenheid van de sector en het bedrijfsleven is cruciaal geweest bij de ontwikkeling van deze campagne.

Rijksoverheid.nl

Terug naar boven