17-februari-2025 |
‘Bio, onbespoten schil’ vergroot keuze voor biologisch

‘Bio, onbespoten schil’ vergroot keuze voor biologisch

Bijna een derde (28%) van de online Jumbo-klanten klikt vaker op een biologisch product wanneer de zin ‘Bio, onbespoten schil’ onder het product wordt weergegeven. Van deze groep kiest 10% uiteindelijk voor de biologische variant. Dit blijkt uit een reeks online nudges die Jumbo in samenwerking met Bionext testte in de webshop.

Jumbo paste vier methoden toe om biologische producten onder de aandacht te brengen: online banners, een suggestief boodschappenlijstje met biologische opties, biologische zoeksuggesties en een extra productomschrijving onder biologische producten. De toevoeging van de zin ‘Bio, onbespoten schil’ bleek daarbij het meest effectief in het stimuleren van biologische aankopen.

Nudges versterken zichtbaarheid, maar effect verschilt

Uit de testresultaten blijkt dat 33% van de klanten die biologische producten in beeld kregen, deze vaker toevoegde aan hun winkelmandje. Biologische suggesties in de zoekbalk zorgden ervoor dat 18% van de consumenten vaker op een biologisch product klikte. Banners gaven biologische producten meer zichtbaarheid, maar leidden niet direct tot een hogere verkoop.

Jumbo heeft als doel dat in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% van de verkochte aardappelen, groenten en fruit biologisch is. “We zien het positieve effect van de nudges en blijven biologische producten actief onder de aandacht brengen via de zoekbalk en inspiratielijstjes op de homepage,” zegt Ton van den Hoek, Manager AGF bij Jumbo. Ook onderzoekt de supermarktketen hoe producteigenschappen breder kunnen worden toegepast op het assortiment.

De nudges maken deel uit van de campagne ‘De mooiste boodschap is bio uit Europa’, een initiatief van Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding.

Bionext.nl

Terug naar boven