30-april-2025 |
43% meer bio-groente en fruit, politiek aan zet

43% meer bio-groente en fruit, politiek aan zet

Supermarkten tonen eindelijk meer biologische aardappelen, groente en fruit (AGF) in de schappen. Volgens de nieuwste EKO-telling van PAN-NL is het aanbod in een jaar tijd met 43% toegenomen. De groei is opvallend, maar nog niet voldoende om de biodiversiteitsdoelen te halen.

Albert Heijn voert opnieuw de ranglijst aan met gemiddeld 58 biologische AGF-producten per filiaal. Lidl, Jumbo en Plus volgen met elk gemiddeld 37 producten. Dirk, die voor het eerst is meegenomen in de telling, komt uit op 13 biologische producten. Aldi sluit de rij met 6 producten en biedt nog steeds geen vers biologisch fruit.

De telling werd uitgevoerd in 60 filialen verspreid over 9 provincies. Twintig vrijwilligers telden het aanbod bij de zes grootste supermarktketens. Daarmee geven de resultaten een representatief beeld van het actuele biologische aanbod.

Keurmerken zorgen voor verwarring

Supermarkten voeren naast het verplichte EU-biologo ook eigen logo’s en keurmerken. Dat maakt het voor consumenten lastig om echt biologische producten te herkennen. Aldi verkoopt bijvoorbeeld AGF onder het keurmerk 'On the way to PlanetProof', waarbij nog steeds 99% van de wettelijk toegestane pesticiden mag worden gebruikt.

PAN-NL dringt aan op maatregelen

PAN-NL roept de politiek op om de btw op biologische producten af te schaffen en een belasting op het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen in te voeren. Daarnaast pleit de organisatie voor een verplicht omzetdoel van 15% biologische AGF-producten in 2030.

Lees het onderzoeksrapport: EKO-tellingen aardappelen, groente en fruit in supermarkten – update 2025
Pan-netherlands.org

Terug naar boven