Column Gerhard Kwak: Reclametas
Veel ambachtelijke versspecialisten nemen vaak deel aan vakwedstrijden. Of het nu gaat om het beoordelen van worsten, broden, fruitmanden, charcuterie of visgerechten, er zijn talloze categorieën. Er wordt veel werk in deelname aan deze vakwedstrijden gestoken en er is een immense trots wanneer een certificaat of zelfs de hoofdprijs wordt binnengesleept. Na de competitie wordt het certificaat meestal in de winkel gehangen, maar daar stopt het over het algemeen.
Dat is een gemiste kans. Als ondernemer moet je deze onderscheidingen maximaal benutten. Adverteer, zorg ervoor dat je in de krant komt te staan en laat klanten genieten van het bekroonde product. Bovendien kun je speciale aanbiedingen maken met het bekroonde product. Kortom, ga met je prijs de straat op. Klanten lezen niet zo snel een certificaat in de winkel. Ze kijken voornamelijk rond naar wat ze nodig hebben.
Onlangs bezocht ik een collega slager, die iets had geïntroduceerd dat ik nog nooit eerder had gezien. Deze bekende ondernemer had een boodschappentas laten maken. Mooi, stevig en ambachtelijk, met een touwtje als handvat. Maar het unieke was dat hij de tas had laten bedrukken met krantenartikelen over zijn bedrijf, oorkondes en aankondigingen van gewonnen prijzen. De tas was compact maar groot genoeg om een aanzienlijke bestelling in te bewaren. Er waren geen felle kleuren gebruikt, enkel zwart gedrukt op een bruine papieren basis. De geprinte teksten waren echter intrigerend om te lezen. Zo stond er bijvoorbeeld groot gedrukt hoe vaak het bedrijf goud had gewonnen met de producten. Echt prachtig.
Een dergelijke tas heeft meerdere voordelen. Ten eerste is het interessant om te lezen waarmee de betreffende ondernemer zich onderscheidt en ten tweede is het een handige tas om thuis te gebruiken. Het is niet ongebruikelijk dat je af en toe een tas nodig hebt. Op deze manier blijft de naam van de ondernemer constant in beeld, wat zeker mooi is meegenomen.
Kortom, tassen zijn sowieso nodig in de winkel om bestellingen mee te geven. Waarom zou je dan niet wat meer over jezelf vertellen? Het is uitstekend voor de naamsbekendheid.