21-september-2023 |
Carrefour zet leveran­ciers onder druk met prijsla­bels

Carrefour zet leveran­ciers onder druk met prijsla­bels

Carrefour, de Franse supermarktketen, heeft prijswaarschuwingen op producten geplaatst om grote leveranciers zoals Nestle, PepsiCo en Unilever onder druk te zetten om de inflatie te verminderen. Deze actie komt voorafgaand aan de belangrijke contractonderhandelingen die binnenkort beginnen en eindigen op 15 oktober.

De waarschuwingsstickers worden geplaatst op producten die kleiner zijn geworden in omvang maar duurder zijn geworden, zelfs nadat de prijzen van grondstoffen zijn gedaald. Door dit te doen hoopt Carrefour steun van consumenten te krijgen in de aanloop naar hun onderhandelingen met enkele van de grootste merken ter wereld.

Prijsbeleid heroverwegen

Stefen Bompais, directeur klantcommunicatie bij Carrefour, vermeldde dat het doel van deze actie is om fabrikanten te stimuleren hun prijsbeleid te heroverwegen. Alexandre Bompard, CEO van Carrefour, heeft ook aangegeven dat deze bedrijven niet samenwerken om de prijzen van essentiële producten te verlagen ondanks dalende grondstofprijzen.

Carrefour heeft 26 producten in zijn Franse winkels gelabeld met: "Dit product heeft een afname in volume of gewicht ondergaan en een prijsverhoging door de leverancier." Voorbeelden zijn een fles Lipton Ice Tea die is verkleind van 1,5 liter naar 1,25 liter en Guigoz babymelkpoeder van Nestle die van 900 gram naar 830 gram is gegaan.

Shrinkflation

Volgens consumentengroepen is "shrinkflation" (het verkleinen van producten zonder prijsverlaging) een algemene praktijk waar ook supermarkten zoals Carrefour zich schuldig aan maken. De prijswaarschuwingen zullen in alle Franse Carrefour winkels aanwezig zijn totdat de betreffende leveranciers instemmen met prijsverlagingen.

De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, heeft aangegeven dat er in september prijsonderhandelingen zullen plaatsvinden, met prijsverlagingen vanaf januari als gevolg.

Reuters.com

Terug naar boven