Albert Heijn zet kijk, ruik en proef-logo op zuivelverpakkingen
Albert Heijn introduceert vanaf 5 september 2024 een nieuw logo op verpakkingen van yoghurt en karnemelk. Het zogenoemde kijk, ruik en proef-logo moet consumenten bewust maken van de werkelijke houdbaarheid van producten. Hiermee wil de supermarktketen voedselverspilling verder tegengaan, een doel dat hoog op de agenda staat. Wereldwijd gaat namelijk een derde van het geproduceerde voedsel verloren. Dit nieuwe initiatief is een volgende stap in Albert Heijn’s streven om voedselverspilling in 2030 met 50% te verminderen ten opzichte van 2016.
Kijk, ruik en proef als nieuw hulpmiddel
Het nieuwe logo, dat voor het eerst te zien is op eigenmerk zuivelproducten, moedigt klanten aan om hun zintuigen te gebruiken voordat ze een product weggooien. Samen met de Coalitie Houdbaarheid zet Albert Heijn zich in om meer bewustzijn te creëren rond de werkelijke houdbaarheid van producten. Anita Scholte op Reimer, directeur Duurzaamheid en Kwaliteit bij Albert Heijn, overhandigde symbolisch het eerste product met het logo aan Toine Timmermans van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling. De komende jaren zal het logo ook op andere producten verschijnen die voorzien zijn van een 'ten minste houdbaar tot'-datum.
Dynamisch afprijzen zorgt voor minder verspilling
Naast het nieuwe logo blijft Albert Heijn inzetten op dynamisch afprijzen, een methode die sinds 2022 wordt toegepast op verse producten. Nu wordt dit systeem ook uitgebreid naar houdbare producten, waarbij elektronische schapkaartjes oplopende kortingen laten zien naarmate de houdbaarheidsdatum nadert. Deze korting kan oplopen tot 70%, wat zowel goed is voor de portemonnee van de consument als voor het milieu. Dankzij dit systeem werd in 2023 al 3,6 miljoen kilogram minder voedsel verspild.