49% van de Nederlanders snijdt in vleesconsumptie
Recente gegevens tonen aan dat bijna de helft van de Nederlandse vleeseters hun vleesconsumptie in het afgelopen jaar heeft verminderd. Dit werd onthuld in een onderzoek uitgevoerd door ProVeg International, in samenwerking met Innova Market Insights, de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent. Het onderzoek maakt deel uit van een grotere Europese studie, "Evolving appetites: an in-depth look at European attitudes towards plant-based eating", gefinancierd door het Smart Protein project van de EU.
De belangrijkste redenen voor deze verschuiving naar plantaardige voeding waren smaak (59%), betaalbaarheid (51%) en gezondheid (43%). Opmerkelijk is dat plantaardige vleesvervangers en koek en gebak de populairste categorieën bleken te zijn. Maar liefst 45% van de respondenten gaf aan gezondheid als hun primaire drijfveer te zien, gevolgd door dierenwelzijn (40%) en milieuoverwegingen (34%). Deze resultaten bieden inzicht in de motivaties achter de voedselkeuzes van Nederlanders.
Peulvruchten populair als eiwitbron
Uit het onderzoek blijkt ook dat peulvruchten de voorkeur genieten als plantaardige eiwitbron. Meer dan de helft van de deelnemers (57%) eet regelmatig peulvruchten. Andere populaire alternatieven zijn vleesvervangers (45%), plantaardige melk (43%) en plantaardige yoghurt (39%). Er is ook een sterke interesse in het vervangen van dierlijke voedingsmiddelen door plantaardige alternatieven, waarbij 35% van de respondenten openstaat voor deze overstap.
Potentieel van de Nederlandse markt
De bevindingen van dit onderzoek benadrukken de enorme groeipotentie van de Nederlandse plantaardige markt. Het rapport identificeert diverse kansen voor voedselbedrijven om hun plantaardige assortiment succesvol uit te breiden, zowel in de detailhandel als in de horeca. Belangrijke aanbevelingen voor deze uitbreiding zijn onder meer het benadrukken van de gezondheidsvoordelen van plantaardige voeding, het betaalbaar maken van producten, het vergroten van de doelgroep door het aanbieden van een breed scala aan plantaardige alternatieven, en het effectief inzetten van sociale media voor marketingdoeleinden.
Voor een gedetailleerd inzicht in het onderzoek en de implicaties ervan voor de Nederlandse voedingsindustrie, is het volledige rapport beschikbaar voor download.