Zes op de tien Nederlanders weet te weinig over duurzame vis
Ondanks de toenemende aandacht voor duurzaamheid in voeding, blijkt uit recent onderzoek dat veel Nederlanders nog onvoldoende weten over de duurzaamheid van vis. Uit een studie van de keurmerken ASC en MSC blijkt dat zes op de tien Nederlanders aangeven te weinig kennis te hebben over wat vis duurzaam maakt. Om dit gat in kennis te dichten, organiseren beide keurmerken van 23 tot en met 29 september de Bewuste Visweek. Het doel is om consumenten bewuster te maken van hun viskeuze en de impact daarvan op het milieu.
Duurzaamheid is een belangrijk thema in de voedingsindustrie, maar als het om vis gaat, blijft het kennisniveau achter. Slechts 31% van de Nederlanders zegt te weten hoe ze de duurzaamheid van vis kunnen beoordelen, terwijl dit percentage bij vlees op 41% ligt. Veel consumenten vinden het moeilijker om de duurzaamheid van vissoorten in te schatten, wat de noodzaak voor verdere voorlichting benadrukt. Tijdens de Bewuste Visweek zullen ASC en MSC samen met hun partners consumenten informeren over hoe ze door bewuste keuzes kunnen bijdragen aan gezonde oceanen.
Feiten en misverstanden over vis
Veel consumenten hebben aannames over vis die niet altijd juist zijn. Zo denkt bijna de helft van de Nederlanders dat lokale vis duurzamer is dan geïmporteerde vis, wat niet altijd klopt. Daarnaast geloven veel consumenten ten onrechte dat verse vis duurzamer is dan ingevroren vis. ASC en MSC willen deze misverstanden rechtzetten en benadrukken dat een bewuste viskeuze gebaseerd moet zijn op feiten en ondersteund door de keurmerken. Deze keurmerken garanderen verantwoorde visvangst en viskweek, waardoor consumenten met een gerust hart voor duurzame producten kunnen kiezen.