Column Gerhard Kwak: Rookworstbuurman
Tegenwoordig is reclame maken een fluitje van een cent. Je hebt zoveel manieren om je bedrijf in de kijker te zetten: kranten, folders, je eigen website, straatreclames, enzovoort. Wel is het cruciaal dat je campagne opvalt. Een simpele leus zoals “verse worst” of “boterkoek” doet weinig. Bied unieke producten aan die niet bij de concurrent of supermarkt te vinden zijn, en onderscheid je zo van de rest. Een tijd terug zag ik een vorm van reclame die ik vooral associeer met de markt. Je kent het wel, een marktkoopman die luidkeels zijn waren aanprijst. Maar wat ik meemaakte, was totaal anders.
Ik stond in een slagerij en wachtte op de eigenaar die met een klant bezig was. Ondertussen observeerde ik de toonbank om hier later over te praten met de eigenaar. In de winkel was het behoorlijk druk met ongeveer vijf klanten.
Ineens vliegt de winkeldeur open en komt er een man van middelbare leeftijd binnen die luidkeels roept: “Hoi slager, heb je nog van die lekkere rookworsten?” De klanten draaiden zich om naar de breed grijnzende man en lachten met hem mee. Vervolgens hoorde ik twee klanten alsnog om een rookworst vragen. De oproep werkte dus. Vooral ook omdat ik zeker weet dat er thuis nog wordt gesproken over deze ‘rookworstenkerel’. Die een partijtje kabaal maakte.
Even later was ik gesprek met de eigenaar en die vroeg wat ik van zijn ‘rookworstbuurman’ vond. Ze hadden samen een deal: elke keer als deze vriend de klanten op de rookworsten wees, kreeg hij een extra stuk grillworst. Een geweldige stunt die regelmatig werd uitgevoerd.
Het klinkt misschien gek, zo’n actie. Maar ik denk dat zo’n grap best wel lekker uitpakt. In welke foodwinkel dan ook.