Column Gerhard Kwak: Cadeautafel
Tijdens mijn speurtochten op het internet naar versondernemers die daar hun waar aanprijzen, kom ik de mooiste websites tegen. Voor menig consument, die tegenwoordig ook steeds vaker op het internet koekeloert, is het interessant om verschillende onderdelen van je bedrijf nader te kunnen bekijken. Verhalen over jezelf, je medewerkers en je bedrijf zijn uiterst belangrijk. Maar, uiteraard, staan jouw producten op de eerste plaats.
Nu we het toch over producten hebben is het interessant om eens te kijken naar cadeaus. Vaak zie je die op een website op een aparte pagina: Cadeaus voor alle mogelijk gelegenheden. Van Moeder- en Vaderdagcadeaus, tot Sinterklaascadeaus en fruitmandjes om beterschap te wensen. Deze cadeaus zijn leuk op een plaatje maar al met al weinig tastbaar. Creëer daarom in de winkel een tafel waarop je een paar van deze cadeaus neerzet. De consument krijgt er dan een veel beter beeld bij dan op de telefoon of het computerscherm. Producten die een beperkte houdbaarheid hebben, maar die je toch wilt laten zien, kun je op de laatste dag van de week altijd nog verkopen voor een leuke prijs.
Houd wel rekening met de houdbaarheid van een cadeau. Je kunt op de cadeautafel bijvoorbeeld geen taarten of vleeswarenschotels plaatsen. Droge worsten in het vacuüm gestoken in een set prachtig beschilderde klompen, zoals ik een tijdje geleden tegenkwam, kan echter heel goed. Maar goed dat hoef ik jullie niet te vertellen. Zorg ervoor dat de klanten voor de cadeautafel al zin krijgen om te smikkelen bij de aanblik van al het lekkers.
Voor de verse artikelen kun je op dezelfde tafel een fotoalbum neerleggen met foto’s van de verschillende vers-artikelen. Zorg wel voor grote en professionele foto’s. Als klant kun je even in het fotoalbum bladeren als je toch moet wachten. Zorg voor genoeg informatie, kort en bondig, die het voor een klant mogelijk maakt een goed beeld te vormen van een eventuele aankoop. Ze kunnen je dan wat gerichter aan de jas trekken wanneer ze iets willen kopen.