Nederlanders barbecueën vaker en luxer
De meeste Nederlanders barbecueën nu meer dan een paar jaar geleden. Bijna de helft (46%) zegt ‘veel vaker’ te barbecueën, een vijfde (20,9%) steekt de barbecue ‘iets vaker’ aan dan voorheen. Een ruime meerderheid geeft tegenwoordig ook meer uit aan barbecue ingrediënten dan drie jaar geleden. Dat blijkt uit het onderzoek dat barbecuemagazine Fire&Food hield onder bijna 1.500 bbq-liefhebbers.
We barbecueën vaker en doen dat vrijwel het hele jaar door. Verreweg de meeste deelnemers aan het onderzoek koken in alle seizoenen wel eens buiten. Iets minder dan een kwart (21,2%) laat de barbecue in de winter ongemoeid, ongeveer de helft daarvan (11,2%) barbecuet ook in de herfst niet. Er zijn verschillende goede aanleidingen om te gaan barbecueën. Deelnemers noemen het weekend (39%), mooi weer (41,1%), gasten komen (45,1%) en een speciaal bbq-recept (46,1%). Maar het overgrote deel (70,8%) zegt geen aanleiding nodig te hebben om te gaan barbecueën.
Kamado het populairst
Zes van de tien bbq’ers geeft nu meer uit dan 3 jaar geleden aan barbecuespullen, ook als de inflatie daarin wordt meegerekend. 60% zegt dat ze tegenwoordig eerder kiezen voor betere kwaliteit ingrediënten en vaker inkopen doen bij versspecialisten (slager, groenteboer, viswinkel) dan bij de supermarkt. 29,5% zegt ongeveer evenveel uit te geven als drie jaar geleden (afgezien van de prijsstijgingen).
Ook op ‘hardware’ wordt niet beknibbeld. Een derde (33,1%) zegt dat de waarde van de barbecue(s) die ze bezitten tussen de €500 en €1.500 ligt. 42,3% meldt dat de waarde van het bbq-arsenaal meer dan €1.500 is. De kamado blijkt tegenwoordig het populairst: 64,1% heeft (ook) zo’n keramische barbecue. 43,9% heeft een traditionele houtskoolbarbecue (kettlebarbecue), 23,2% een gasbarbecue, 6,8% een pellet barbecue en 3,9% een elektrische barbecue. Bijna een tiende (9,8%) meldt ook nog een pizzaoven te hebben.