ACM lanceert nieuwe leidraad voor duurzaamheidsclaims
Consumenten hebben recht op duidelijke, volledige en concrete informatie over duurzaamheid van producten en diensten. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de Leidraad Duurzaamheidsclaims geactualiseerd. De vernieuwde leidraad bevat vijf vuistregels voor goede duurzaamheidsclaims, waar ondernemers zich aan moeten houden.
De vernieuwde leidraad, gebaseerd op ervaringen uit de praktijk en input van bedrijven en brancheorganisaties, biedt duidelijkheid over de formulering en onderbouwing van duurzaamheidsclaims. Voorbeelden van goede en foute claims zijn opgenomen om ondernemers te helpen bij het maken van juiste en duidelijke claims.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM, benadrukt het belang van betrouwbare duurzaamheidsclaims voor consumenten: "Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat duurzaamheidsclaims kloppen. Alleen dan kunnen ze een duurzamere keuze maken. Met deze vernieuwde leidraad bieden we ondernemers praktisch advies."
Vijf vuistregels
De vijf vuistregels voor goede duurzaamheidsclaims zijn: gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige claims; onderbouw claims met feiten en houd ze actueel; maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten; beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar; en zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.
De ACM zet zich in voor een duurzame samenleving door het versterken van het toezicht op duurzaamheidsclaims. Consumenten moeten met vertrouwen een duurzame keuze kunnen maken, terwijl bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid beschermd worden tegen oneerlijke concurrentie met misleidende claims.