Bedrijven bieden duidelijkheid over houdbaarheidsdata
In een gezamenlijke inspanning hebben toonaangevende fabrikanten en supermarkten, waaronder Unilever, FrieslandCampina, Albert Heijn, Lidl, Jumbo en andere prominente bedrijven, besloten om de houdbaarheidsvermelding op voedingsmiddelen te verduidelijken. Dit initiatief, onderdeel van de Coalitie Houdbaarheid, streeft ernaar om voedselverspilling bij consumenten aanzienlijk te verminderen. De coalitie, ondersteund door Samen Tegen Voedselverspilling, FNLI, Too Good To Go, CBL en het Voedingscentrum, werd gelanceerd op het congres Towards Halving Food Waste in Europe.
In Nederland wordt jaarlijks 2 miljard kilo goed voedsel verspild, waarvan 24-38% door de consument. Een groot deel van deze verspilling, ongeveer 10%, wordt veroorzaakt door onduidelijkheid over houdbaarheidsdatums. Dit komt neer op ongeveer 60 miljoen kilo goed voedsel dat onnodig wordt weggegooid. Deze verspilling vertegenwoordigt 115 miljoen maaltijden of 175 miljoen kg CO2-uitstoot per jaar. Toine Timmermans, directeur van Samen Tegen Voedselverspilling, benadrukt dat er meer nodig is om voedselverspilling tegen 2030 te halveren, zoals vastgelegd in SDG12.3. De Coalitie Houdbaarheid is een stap in de goede richting, en er wordt gehoopt dat meer bedrijven zich zullen aansluiten.
Verschil THT en TGT mag nog duidelijker
De coalitieleden willen consumenten beter informeren over het verschil tussen Ten Minste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT). Uit onderzoek blijkt dat minder dan de helft van de Nederlanders het verschil correct kan uitleggen. Door duidelijke communicatie op verpakkingen willen ze voorkomen dat producten onnodig worden weggegooid. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product afnemen, maar het is vaak nog prima eetbaar. De consument kan dit zelf beoordelen door te kijken, ruiken en proeven. De TGT-datum daarentegen, is de laatste dag waarop een product veilig gebruikt kan worden.
Van campagne naar verpakking
Sinds 2020 is er een campagne gestart door Samen Tegen Voedselverspilling en het Voedingscentrum om consumenten bewuster te maken van houdbaarheidsdatums. Onderzoek heeft aangetoond dat meer duidelijkheid op de verpakking het vertrouwen van consumenten vergroot om producten na de datum te consumeren. De coalitiepartners gaan deze landelijke campagne versterken door het kijk-ruik-proef-icoon en het handje-icoon op minimaal 50% van hun verpakkingen te introduceren.
THT-datum niet heilig
Debora van der Zee-Denekamp van Unilever benadrukt dat veel producten ook na de THT-datum nog goed zijn. FrieslandCampina voegt hieraan toe dat door de nieuwste verpakkingsmethoden zuivelproducten vaak langer goed blijven dan verwacht. Bob Mulder van FrieslandCampina meldt dat binnen een half jaar het kijk-ruik-proef-logo op Campina-producten zal verschijnen.
Geen houdbaarheidsdatum op sommige producten
Op bepaalde producten, zoals zout, honing en azijn, hoeft geen houdbaarheidsdatum te staan, maar deze wordt vaak toch vermeld. De coalitiepartners zullen deze datums verwijderen en werken samen met Samen Tegen Voedselverspilling om de lijst met uitzonderingsproducten uit te breiden.