Vleesverkoop daalt met 7 procent
Supermarkten hebben in 2022 zeven procent minder vlees verkocht dan het jaar ervoor, dat blijkt uit een analyse van Wakker Dier op basis van kassascangegevens. De verkoop van vers vlees daalde met negen procent en die van vleeswaren met vier procent.
Wakker Dier benadrukt dat supermarkten een sleutelrol spelen in de eiwittransitie, waarbij het aandeel dierlijke producten in de eiwitconsumptie terug moet naar veertig procent.
Minder dier, meer plant
Verder streeft Wakker Dier naar een verhouding van zestig procent plantaardige en veertig procent dierlijke eiwitten, zoals afgesproken via Centraal Bureau Levensmiddelen. Wakker Dier begint een campagne gericht op vleesverkoop bij supermarkten, waarbij zij pleiten voor het vervangen van dierlijke producten door plantaardige alternatieven zoals groenten en peulvruchten. De organisatie wil dat in 2030 minimaal zestig procent van de eiwitverkoop bij supermarkten plantaardig is.
Wakker Dier analyseerde cijfers van marktonderzoeksbureau Circana, gebaseerd op kassascans van vrijwel alle supermarktketens, met een totaal marktaandeel van 99 procent. De gegevens hebben alleen betrekking op vers vlees en vleeswaren.