24-september-2024 |
Hybride gehaktbal helpt consument bewuster te eten

Hybride gehaktbal helpt consument bewuster te eten

Recent deelde data-analist Nielsen het bericht dat de verkoop van vleesvervangers dit jaar weer in de lift zit. Dat is verrassend na twee jaar van stagnatie. De prijs en kwaliteit van vegetarische alternatieven zijn al jaren knelpunten. Echter, de introductie van hybride producten, dat zijn vleesproducten gemengd met plantaardige eiwitten, zal de vraag naar vleesvervangers gaan stimuleren.

Supermarkten stellen doelen aan eiwittransitie

De meeste supermarkten willen dat in 2030 de helft van alle verkochte eiwitten uit plantaardige bronnen komt. Dat is nu krap 40 procent. Albert Heijn is de enige supermarkt die streeft naar 60 procent plantaardig in 2030. Inmiddels hebben supermarkten de prijs voor vegetarische alternatieven voor vlees verlaagd, zodat ze nu veel dichter bij de prijs van vlees liggen.

De vegetarische alternatieven voor vlees (en zuivel) zijn geen hype, maar duidelijk een trend die niet meer te stoppen is. Vlees heeft een grotere impact op het milieu dan plantaardige opties. Rundvlees belast het milieu meer dan varkens- en kippenvlees. Minder vlees eten helpt om de impact op het milieu te verminderen, maar vlees heeft ook een hoge voedingswaarde en maakt daarom deel uit van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Consument plukt vruchten van verbeterd plantaardig assortiment

De overgang naar een dieet met meer plantaardige eiwitten hoeft niet veel meer te kosten. De prijs van vleesvervangers is gedaald door een efficiëntere productie en supermarktcampagnes die de consumptie stimuleren. Producenten hebben meer geïnvesteerd in de kwaliteit van hun producten, zoals nieuwe technieken om het zoutgehalte te verlagen. De nieuwe (hybride) alternatieven en de geringere prijsverschillen maken het makkelijker voor consumenten om over te stappen naar een meer plantaardig voedingspatroon.

ing.nl

Terug naar boven