KNS introduceert Plant4Texture: Duurzaam hybride slagersproduct
KNS introduceert Plant4Texture, een innovatief hybride product waarmee slagers hoogwaardige ambachtelijke producten kunnen aanbieden aan flexitariërs. Door Plant4Texture te gebruiken, kunnen consumenten genieten van de smaak en textuur van slagersvlees terwijl ze minder vlees consumeren.
Met de groeiende populariteit van het flexitarisme, waarbij meer dan de helft van de consumenten aangeeft minder vlees te willen eten, is de introductie van hybride producten een belangrijke stap vooruit. Plant4Texture voldoet aan de behoefte van consumenten om minder vlees te eten, terwijl ze kunnen blijven genieten van hoogwaardige slagersproducten. Het biedt slagers een onderscheidend vermogen in de markt.
Het idee voor Plant4Texture ontstond tijdens de Algemene Ledenvergadering van 2018, waarbij de leden van KNS akkoord gingen met het onderzoeken van nieuwe verdienmodellen. In samenwerking met SVO vakopleiding food en Wageningen University & Research werd onderzoek gedaan naar Plant4Texture. Het doel was om receptuur te ontwikkelen waarmee slagers producten kunnen maken die aansluiten bij de wensen van consumenten die minder vlees willen eten.
Plant4Texture biedt diverse voordelen voor slagers. Het kan worden gemaakt met bestaande apparatuur en kan op ambachtelijke wijze worden bereid met een eigen gecreëerde textuur en smaak. Het product speelt in op de behoefte van flexitariërs en past in een verantwoord voedingspatroon. Daarnaast draagt het bij aan duurzaamheid door ongeveer 70% minder broeikasgassen uit te stoten. Hiermee onderscheidt het zich van andere aanbieders.
Het basisproduct voor slagers bestaat uit plantaardige en ei-eiwitten, ook wel 'alternatieve eiwitten' genoemd. Slagers kunnen kiezen tussen losse grondstoffen in poedervorm of een reeds voorbereide emulsie in palen. Deze palen kunnen direct worden gemalen met vlees. De poeders zijn geschikt voor worstsoorten die nog gekookt moeten worden, zoals grillworst en rookworst.
Plant4Texture biedt slagers een kans om in te spelen op de groeiende vraag naar hybride producten en tegelijkertijd de wensen van consumenten die minder vlees willen eten te vervullen.