De opmars van Europese paddenstoelen
Europese eetbare paddenstoelen zijn een schat aan heel uiteenlopende smaken en texturen, ze zijn voedzaam en worden bovendien verantwoord en lokaal geproduceerd. Om al deze voordelen in heel Europa te promoten lanceerde GEPC Promo (Europese vereniging van champignonproducenten) een nieuwe campagne met als slogan: ‘Europese paddenstoelen, verborgen parels’, een promotiecampagne van 5 miljoen euro waarvan verwacht wordt dat ze over drie jaar een groei zal creëren van 28 miljoen euro omzet.
De Europese paddenstoelensector, een dynamische markt
In Europa is de paddenstoelensector jaarlijks goed voor meer dan 1,5 miljard euro omzet. Gekenmerkt door een hoge mate van zelfvoorziening, speelt deze dynamische markt bijzonder goed in op de nieuwe trends van een verantwoorde consumptie, het bevorderen van lokale werkgelegenheid, het vermijden van voedseltekorten en het aanbieden van goede en goedkope voedingsproducten.
Europese paddenstoelen, zoveel redenen om ervan te houden
Paddenstoelen zijn het ideale product om tegemoet te komen aan de evoluerende behoeften van de huidige consument; meer kwaliteitsproducten, duurzame producten en minder vlees. Aan de ene kant behoren ze tot de groep van verse groenten en fruit die gezondheidsspecialisten aanbevelen, en aan de andere kant zijn Europese paddenstoelen het hele jaar door betaalbaar en geschikt voor elk dieet. Tot slot worden ze duurzaam en lokaal geproduceerd met een beperkt waterverbruik. Maar paddenstoelen gaan vooral over smaakplezier: het zijn hoogstaande culinaire producten die gekenmerkt worden door hun typische aardse en vlezige smaken.
Met de campagne ‘European Mushrooms, the hidden gem’ wil men millennials eraan herinneren dat paddenstoelen het perfecte antwoord bieden op de vele en vaak hoge eisen van de huidige consument.