24-april-2017 |
Bert Loonen, Vishandel Noordzee:  ‘De klant vraagt om dynamiek’

Bert Loonen, Vishandel Noordzee: ‘De klant vraagt om dynamiek’

Ondernemer Bert Loonen nam in 1985 samen met zijn vader de stap om een viswinkel te beginnen. Ruim 30 jaar later runt hij twee goedlopende viswinkels in Breda. 

Voordat hij met zijn vader de eerste winkel opende, had hij al jarenlange ervaring in het venten met vis. Met een speciale viskar met ‘Opa Van Wanrooij’ langs de deuren in Brabant. In die tijd leerde hij de fijne kneepjes van het verkopen, en groeide zijn kennis over vis. Hij komt uit een echte visfamilie en heeft diverse vak- en middenstandsdiploma’s op zak. “Als je je vak serieus neemt, is een vakdiploma een vereiste,” is zijn stellige overtuiging. In 1985 openden hij en zijn vader een eigen winkel aan de Nieuwe Ginnikenstraat. In 2014 kwam daar een tweede winkel bij, aan de Prins Hendrikstraat. Deze tweede vestiging is onlangs volledig vernieuwd en lift mee op de goede naamsbekendheid die Vishandel Noordzee door de jaren heen heeft opgebouwd.

Vooruitstrevend

Wat de vishandel kenmerkt is vooruitstrevendheid. Bert: “Al in 1987 startten we met kant-en-klaarmaaltijden. Eerst voorzichtig met soepen en paella, maar gaandeweg breidden we het assortiment uit met pasta’s, andere maaltijden en coquilles. In die tijd waren we hierin pioniers en hebben we risico’s genomen. Niet alles ging gelijk goed, soms waren we te vroeg met vernieuwingen. Maar daar leer je van.” 
Hij bezoekt veel beurzen en leest vakbladen, om zo op de hoogte te blijven van de trends en innovaties, en om zich te laten inspireren. “Dat moet wel,” stelt hij, “want mijn klanten zijn slim en kritisch. Ze kiezen vaak bewust voor het gezondheidsaspect van vis, en hebben lak aan tilapia en panga. Ze komen voor hoge kwaliteit en hebben daar geld voor over. Ze reizen veel, zien wat er elders in de markt speelt en wat in andere landen te krijgen is.” Bert speelt hier op in met bijzondere gemaksproducten. Zo heeft hij zich onder meer toegelegd op one-bites en exclusieve hapjes. Hij merkt daarbij dat ook het aanbod vanuit de groothandels breder en dieper wordt, met meer variatie. “Dat houdt het vak boeiend en speels,” is hij van mening.  

Omslag in communicatie

Zijn liefde voor vernieuwing zien we ook terug in zijn communicatie- en promotie-uitingen. Bert is afgestapt van traditionele media. Advertenties plaatsen in de lokale krant bijvoorbeeld, doet hij niet meer. “De klant verwacht dat je online te vinden bent, hij vraagt om dynamiek. Film wordt steeds belangrijker,” signaleert Bert. Dus maakt hij actief gebruik van social media, zoals Facebook-advertising, wat hem veel reacties en likes oplevert. Ook zijn website www.vishandelnoordzee.nl nam hij, samen met Versplatform, onder handen. Toch heeft hij de gedrukte media niet volledig achter zich gelaten. “Ik heb altijd receptenflyers in de winkel liggen en materiaal over de Vis van de Maand, al met al een mooie mix van off- met online.” 

Passie 

Wat Bert een minpunt vindt aan de toename van online, is dat echte klantenbinding steeds lastiger wordt. “Door internet is het allemaal erg vluchtig geworden,” vindt hij. Om consumenten toch aan zich te blijven binden, geven ze een klantenkaart uit. “Onze klanten kunnen daarmee in beide winkels punten sparen voor aantrekkelijke kortingen en leuke aanbiedingen. 

Net als in de tijd dat hij met de kar langs de deuren ging, blijft het daarbij belangrijk om met enthousiasme en passie over alle aspecten van vis te blijven vertellen. “Daarmee kun je je als versspecialist écht onderscheiden ten opzichte van de supermarkt. Ook het uitdragen van het gezondheidsaspect van vis is voor mij essentieel. Vooral jongeren hebben weinig verstand hebben van vis merken wij; zij kiezen al snel voor gemak en denken dan niet aan vis. Juist hen wil ik ook kennis bijbrengen. Ik organiseer soms kookworkshops, erg leuk om te geven. Want laten proeven is nog steeds de beste manier om mensen wat te leren over smaak.” 

www.versplatform.com

Website 

Wilt u uw site vernieuwen, maar weet u niet hoe? Met de websitepakketten van Versplatform kiest u precies wat het best bij uw wensen en budget past. Dankzij het gebruiksvriendelijke beheersysteem verandert u zelf gemakkelijk alle teksten en afbeeldingen. 

Terug naar boven