06-december-2016 | Door: Nederlands Visbureau
Aandacht voor streekproducten: Noordzeevis!

Aandacht voor streekproducten: Noordzeevis!

‘Vis op de Kaart’, dat is kortweg het streven van het Nederlands Visbureau die alle visondernemers in Nederland vertegenwoordigt. En voor het jaar 2017 geldt een aanvullend pleidooi: Noordzeevis op de kaart!

Bij steeds meer restaurants zien we visgerechten op de menukaart. Logisch, want vis is lekker en licht verteerbaar. Thuis laten mensen vis helaas nog vaak links liggen. En als ze al thuis een visje bereiden, wordt er meestal gekozen voor zalm, tonijn of een roerbakschotel met tropische garnalen. De inspiratie hiervoor hebben ze doorgaans buitenshuis opgedaan. Een beetje vreemd is dat wel, vindt Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau. “Asperges uit Limburg, wild van de Veluwe, het Texels lam, kaas uit de Beemster; we kennen ze allemaal. Terwijl consumenten bij productgroepen als vlees en groente vaak kiezen voor duurzaam geproduceerd, voor streekproducten en ‘rekening houden met de seizoenen’, blijven deze aspecten bij het kopen van vis vaak onderbelicht. En dat terwijl vlak voor onze eigen kust de lekkerste vis wordt gevangen!” stelt ze. 

Schar en wijting

In de supermarkt valt op dat zalm, kabeljauw, tonijn en andere geïmporteerde vissoorten prominent in de koeling liggen, terwijl de Noordzeevis soms niet eens te vinden is. “De visspecialist scoort met toppers als kibbeling en lekkerbek, die vaak direct in de winkel of aan de kraam worden geconsumeerd. Ook haring staat op de favorietenlijst van consumenten. Visspecialisten kunnen zich nóg sterker onderscheiden van de retail door zich meer te richten op de trend van lokaal en duurzaam,” tipt Agnes. “Voeg aan dat bekende rijtje daarom vissoorten uit onze eigen Noordzee toe, zoals schar en wijting.” 

Een eigen verhaal

“Wanneer je het hele palet aan vis, schaal- en schelpdieren onder de loep neemt, heeft elke soort een eigen verhaal,” vervolgt Agnes. “Juist de visspecialist kan in het directe contact met de klant ‘vis met een verhaal’ aan de man te brengen. Met elf visafslagen in ons land en een strak logistiek proces, zorgt de sector ervoor dat de klant bij de lokale vishandel superverse vis uit de eigen Noordzee kan kopen. Ik vind het zo jammer dat een groot deel van de aanvoer van onze Hollandse vissersvloot de grens overgaat voor de export, omdat er hier te weinig vraag naar is. Liever zie ik dat wij er zelf meer van genieten!” 

Er valt, kortom, voor consumenten nog veel te ontdekken op het gebied van smaak, bereiding en het verhaal rond vis. “De visspecialist kan hen daar goed bij helpen,” vindt Agnes. “Een hele vis bereiden een brug te ver? Dan fileer je als specialist de vis toch naar wens in moten of filets? Veel mensen denken dat het bereiden van vis lastig is. Terwijl een visfilet om-en-om bakken in de pan zo makkelijk is, en sneller klaar kan zijn dan bijvoorbeeld een biefstuk. Misschien helpt het als je als visspecialist af en toe op zaterdag een demo geeft in de winkel.”

Vis-kalender

Het Nederlands Visbureau heeft, in samenspraak met vertegenwoordigers uit de hele visketen, voor 2017 de kalender ‘Vis van de maand’ opgesteld. Het centrale thema is ‘Een Noordzee vol vis’. “Wanneer we gezamenlijk elke maand een vissoort-van-dichtbij uitlichten, staan we sterk en kan de consument er eigenlijk niet mee omheen.”
Naast suggesties voor de bereiding geeft het Nederlands Visbureau allerlei achtergrondinformatie. Waar komt de vis-van-de-maand vandaan? Hoe en door wie wordt deze gevangen? Deze informatie, en veel meer leuke feiten en weetjes wordt gedeeld via de site visrecepten.nl, een facebookpagina onder dezelfde naam, en wekelijks via een digitale nieuwsbrief aan maar liefst 40.000 abonnees. “Kortom, een zee vol inspiratie!” lacht Agnes. “Vanzelfsprekend kunnen visspecialisten gebruikmaken van deze bronnen om hun klanten te informeren. Vanuit de gedachte: ‘delen is vermenigvuldigen’ streef ik naar de promotie van een specifieke soort in een kalendermaand vanuit zoveel mogelijk afzenders. De jaarkalender ‘Vis van de maand 2017’ zou volgens ons bij elke vis-ondernemer aan de muur moeten hangen!”  

www.visbureau.nl

Terug naar boven