28-september-2022 | Door: Gerhard Kwak
Column Gerhard Kwak: Samenwerken

Column Gerhard Kwak: Samenwerken

De komende tijd is menig ondernemer alweer hard aan het nadenken over de  feestdagen in december. Sinterklaas en de Kerst. Omzettoppers zoals al jaren. Het wordt echter steeds moeilijker om tegen het geweld van de supermarkten op te boksen. Zeker omdat de consument ook wat gemakkelijker met deze feestdagen om gaat. Het gaat er niet om dat ze niet lekker willen eten, maar ze willen het allemaal wat gemakkelijker. Daarom is het belangrijk dat je weken van tevoren flink uitpakt. Dat je laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt om hun feestdagen te laten slagen. 

Dat kun je natuurlijk alleen. Je kunt folders uitgeven, internet gebruiken, advertenties plaatsen en ga zo maar door. Mogelijkheden genoeg. Mooier is het echter wanneer je in overleg gaat met collega’s uit andere branches. Ga om de tafel zitten met de plaatselijke  versspecialisten en werk samen een ‘Open huis’ uit. Denk hierbij aan kookdemonstraties, het vervaardigen van borrelhapjes en het showen van de specifieke feestdagproducten die je in huis hebt gehaald. Zo deel je de kosten en profiteer je van elkaars klanten.

Huur een zaaltje dat gemakkelijk te bereiken is en ga van start met een paar avonden lekkers voorbereiden. Plaats een bericht in de krant en op internet dat je samen aan de bak gaat om de klant te helpen met ‘smakelijke feestdagen’. Show in het zaaltje al het lekkers. Dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Laat alle producten zien, op keurig gedekte tafels, en huur een klein koelvitrinetje voor de bederfelijke waar. Wellicht kun je zelfs toeleveranciers benaderen om je daarbij te helpen. Laat de bezoekers volop proeven van lekker hapjes en schenk een fijn glas wijn. 

Zorg voor voldoende tafeltjes en stoelen waar de klanten kunnen zitten om eventueel met jou te overleggen wat de mogelijkheden voor de feestdagen zijn. Zorg vooral ook voor voldoende vakbekwame medewerkers die breeduit en smakelijk over alle lekkernijen kunnen vertellen. Deel tevens foldertjes uit met daarop de aanbiedingen voor december. Op deze manier maak je de bezoekers lekker en dat is dan ook de bedoeling. Want ze moeten de deur uit lopen met het gevoel dat ze niet anders kunnen dan kopen bij de ‘versspecialist’.

Gerhard Kwak

Terug naar boven