Gemaksgeneraties zoeken alternatief voor uit eten gaan
Hoe meer consumentenonderzoek het FSIN doet, hoe duidelijker zichtbaar wordt dat eten en drinken van groot belang is voor de jongste twee generaties. Eten is voor hen veel meer dan een functionele vorm van buikvulling. Het is een manier om te dealen met de - nog altijd toenemende - gejaagdheid van het leven.
Gejaagdheid leidt bij de Gemaksgeneraties tot een dringende behoefte aan indulgence. Indulgence gaat over het laten vieren van je persoonlijke regels. Het is de emotionele honger naar genieten en beloning. Indulgence is de belangrijkste reden voor ‘hybride consumptiegedrag’: soms verantwoorde keuzes maken, maar op een ander moment 'volledig uit de bocht vliegen'. De Gemaksgeneraties balanceren voortdurend tussen discipline enerzijds en genieten anderzijds. Dit kenmerkende foodshoppergedrag wordt de komende jaren richtinggevend voor alle kanalen in onze sector.
Generatie Z en Millennials gaan op zoek naar betaalbare alternatieven voor uit eten gaan
De grote vraag die velen momenteel bezighoudt, is wat de impact van de torenhoge inflatie is op de bestedingen. In hoeverre ligt downtrading op de loer, komt er een kopersstaking in Foodservice en is de rek uit de prijselasticiteit? Zeker is dat de huidige energiecrisis en de verwachte recessie heel anders zijn dan in 2008. Gejaagdheid en geen zin en geen tijd hebben om te koken zitten veel meer ingebakken in onze samenleving dan destijds. Vooral de Gemaksgeneraties zullen veel in het werk stellen om hun levensstijl vast te houden. Regelmatig iets buiten de deur eten en manieren zoeken om te ontstressen, horen bij hun manier van leven.
Als de prijzen zo hoog blijven en er een recessie komt zullen de Gemaksgeneraties betaalbare alternatieven gaan zoeken voor duur uit eten gaan. Want juist bij de jongere generaties is het besef gegroeid dat uit eten gaan te duur is, blijkt in deze FSIN FoodShopper Monitor. Bovendien zijn jongeren beter in downtrading dan oudere generaties. De strijd om het maagaandeel tussen Foodservice en Foodretail verhevigt daardoor. Voor de foodsector is het essentieel om eet- en drinkmomenten te creëren die een emotionele honger naar genieten en beloning stillen. Het betaalbaar houden van buiten de deur-genietmomentjes en gemaksoplossingen is de grote uitdaging waar de sector in 2023 voor staat.