03-juni-2022 |
Veranderende consument vraagt meer creativiteit versspecialist

Veranderende consument vraagt meer creativiteit versspecialist

Een veranderende consument en diverse disruptieve ontwikkelingen, veranderen de keten en dus de positie van de food retailer. Benieuwd naar hoe speciaalzaken meebewegen? Rabobank geeft de laatste trends en ontwikkelingen.

Pieken en dalen voor de versspecialist

De coronacrisis gaf de speciaalzaak een ongekende boost. De totale omzet van de sector lag in 2021 en 2022 procenten hoger dan vóór de coronapandemie. Toenemende aandacht bij een deel van de consumenten voor smaak, herkomst en ambacht creëren een basis voor een branche met potentie. Al zal op korte termijn de speciaalzaak last krijgen van het heropenen van de horeca en de sterk oplopende inflatie. Consumenten zullen bewuster worden van hun uitgaven en minder snel naar de relatief duurdere speciaalzaak gaan. Positief is dan uiteraard wel dat barbecues, feesten, partijen en het leveren aan lokale horeca weer op gang komen.

Blijf uniek

Door de toenemende concurrentie vanuit supermarkten en het online segment op het gebied van versbeleving, is het belangrijk dat de speciaalzaken zich onderscheiden. Je moet als versspeciaalzaak uniek willen zijn in concept, assortiment, service en kennis en dit laten aansluiten bij het publiek dat de locatie aantrekt. Ondernemerschap en conceptontwikkeling zijn daarbij essentieel en dit laatste speelt in op de behoefte van de consument naar meer beleving rondom het product. Door dit consumentengedrag ontstaan er interessante nieuwe markten. Veel speciaalzaken ontwikkelen zich tot volwaardige traiteurs of foodservice-concepten. Food is ondertussen een belangrijke trekker voor publiek, wat kansen biedt voor de innovatieve, ondernemende versspecialist. Er komt een heel divers en dynamisch pallet aan versspecialisten bij.

Consumententrends veranderen de keten

Mensen gaan niet méér eten, maar wel anders. De volgende trends zijn hierin te onderscheiden:

Meer gemak: De consument eet meer buitenshuis, in de horeca en onderweg (to-go). We kopen vaker kant-en-klaar, voorgesneden of laten eten en boodschappen thuisbezorgen.
Waarde gedreven: De consument leeft steeds nadrukkelijker naar bepaalde waarden en zoekt dit in lokaal, ambachtelijk geproduceerd voedsel of duurzaam geproduceerde producten.
Nieuwe smaken: De consument staat open voor internationale smaken en unieke, exotische producten. Voor premium producten is men bereid een meerprijs te betalen.
Gezonder: Steeds meer consumenten zijn bewuster van hun voeding en gaan meer gepersonaliseerd ‘op maat’ eten.
Online: Online eten bestellen komt in een versnelling met de groei van bestelplatforms, bezorgservices, maaltijdboxen en pick-up points.
Eiwittransitie: Consumenten gaan voor minder vlees en zuivel en meer plantaardig. Of men kiest voor duurzamer geproduceerd dierlijk eiwit.

Rabobank noemt een zestal pijlers waar je als versspecialist op in kan spelen:

  • Verminderen van voedselverspilling.
  • Verduurzamen van verpakkingen.
  • Reduceren van de invloed op milieu, klimaat en leefomgeving.
  • Verbeteren van dierenwelzijn.

Rabobank.nl

Terug naar boven